SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-11042"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-11042" > Frågebaserad profes...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Frågebaserad professionsetik eller etiska riktlinjer i högre utbildning? : Fungerar SULF:s yrkesetiska riktlinjer i relation till breddad rekrytering och deltagande, eller är det dags för en ny form av yrkesetik i högre utbildning?

Aldrin, Viktor, 1980- (author)
Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT
 (creator_code:org_t)
2016
2016
Swedish.
In: Högre Utbildning. - 2000-7558. ; 6:2, s. 109-119
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Syftet med denna artikel är dels att undersöka hur den existerande professionsetiken ser ut för universitetslärare idag, 2016, dels att pröva utforma en ny, frågebaserad professionsetik, som istället för riktlinjer utgår ifrån de didaktiska frågorna hur, vad, varför och vem? Som en grund för artikeln står dels SULF:s etiska riktlinjer från 2005 för universitetslärare, dels den problematik som breddad rekrytering innebär vad gäller studenters prestationer och förutsättningar till studier. Stora brister identifieras i SULF:s etiska riktlinjer, framför allt vad gäller synen på svaga studenter och lärarens roll att hjälpa studenterna att nå godkända betyg i sin universitetsutbildning. För att ge universitetslärare den etiska assistans som SULF:s riktlinjer talar om, behövs en ny ansats till professionsetiken i högre utbildning. En konsekvens av denna slutsats är därför artikelns konceptuella modell för en ny professionsetik för universitetslärare som benämns som frågebaserad etik där universitetsläraren inte bara grundar sin reflektion om undervisning i etiska ställningstaganden utan även låter denna reflektion mynna ut i pedagogisk handling med hjälp av de didaktiska frågorna ”Vad utgör undervisningens innehåll?”, ”Hur väljs undervisningens metod ut?”, ”Varför bedrivs undervisningen?”, samt ”Vem deltar i undervisningen”. Svaren på dessa frågor är, enligt modellen, universitetslärarens egna, och är alla beroende av etisk reflektion för att kunna formuleras och realiseras.

Subject headings

HUMANIORA  -- Filosofi, etik och religion -- Etik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Philosophy, Ethics and Religion -- Ethics (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Filosofi, etik och religion -- Religionsvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Philosophy, Ethics and Religion -- Religious Studies (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

professionsetik
didaktik
högre utbildning
partiklulär etik
Teacher Education and Education Work
Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Aldrin, Viktor, ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Philosophy Ethic ...
and Ethics
HUMANITIES
HUMANITIES
and Philosophy Ethic ...
and Religious Studie ...
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
Articles in the publication
Högre Utbildning
By the university
University of Borås

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view