SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-1691"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-1691" > Att värdera skolbib...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Att värdera skolbiblioteksforskning

Dolatkhah, Mats (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
Francke, Helena (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
Gärdén, Cecilia (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
show more...
Limberg, Louise (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
Lundberg-Rodin, Margareta (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
Lundh, Anna Hampson (author)
Högskolan i Borås,Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan,Informationspraktiker
show less...
 (creator_code:org_t)
Svensk biblioteksförening, 2013
Swedish.
  • Other publication (pop. science, debate, etc.)
Abstract Subject headings
Close  
  • 25 år av tvärvetenskaplig, internationell forskning visar alltjämt att bemannade skolbibliotek som samspelar nära med undervisningen kan ge högst meningsfulla bidrag till elevers lärande. Det menar sex forskare vid institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås. I en lång replik (7/10) i debatten om skolbibliotek, där Gabriel H Sahlgren generöst presenterar färdiga och kategoriska lösningar på svåra och omstridda metodologiska problem inom samhällsvetenskaplig och tvärvetenskaplig forskning, bemöts vårt tidigare inlägg (4/10). Vi noterar att Sahlgren, som professionell opinionsbildare med uppdrag att finna argument för en fri skolmarknad, framhärdar i sin övertygelse om att en enda indisk studie är en bättre indikator på hur skolbibliotek i Sverige kan fungera, än den helhetsbild som övrig forskning presenterar. Skälet för detta är att den indiska studien använder sig av en experimentell metoddesign. Studien ifråga finner inget stöd för att anta att orsakssamband finns mellan förekomsten av skolbibliotek och elevers studieresultat.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)

Keyword

Skolbibliotek
Forskning
Library and Information Science
Biblioteks- och informationsvetenskap

Publication and Content Type

pop (subject category)
ovr (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view