SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4560"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4560" > Pedagogiska aptitre...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Johansson, MatsHögskolan i Borås,Institutionen Textilhögskolan (author)

Pedagogiska aptitretare : Kortare PBL-projekt för textilingenjörer och textildesignstudenter

  • BookSwedish2012

Publisher, publication year, extent ...

  • Högskolan i Borås,2012
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hb-4560
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-4560URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Series

  • Rapport från Västra Götalands högskolor,1653-1396 ;10

Notes

  • Syftet med denna undersökning är att undersöka om korta moment inspirerade av problembaserat lärande under uppstarten av en längre kurs på högskolenivå kan förbättra förutsättningarna för lärande, inom det naturvetenskapliga ämnet och designämnet. För att undersöka frågeställningen genomfördes en enkätundersökning med studenter på Textilingenjörsprogrammet och Textildesignprogrammet på Textilhögskolan i Borås. Textilingenjörerna hade under inledningen av en längre kurs i Polymerteknologi ett introduktionsmoment där studenterna fick en konsumentprodukt tilldelad. Under inledningen av designprojekt hade studenterna på Textildesignprogrammet workshops där de arbetade individuellt eller i grupp. Uppgiften handlade om att utveckla en lösning för skyddad sömn vid en utsatt nödsituation eller att konstruera vävbindningar med hjälp av sin kropp. Enkätundersökningen visade att de flesta som deltagit i introduktionsmomentet av textil-ingenjörerna tyckte att det kändes stimulerande att gruppen själv styrde projektets genomförande vilket inte riktigt alla på textildesignprogrammet höll med om. Här hade man velat ha mer handledning under workshopen. Textilingenjörsstudenterna uppgav i enkäten att introduktionsmomentet hade avgörande betydelse för intresset av hela kursen medan textildesignstudenterna uppgav att introduktionsmomentet inte var lika avgörande för intresset under den fortsatta kursen. Slutligen visade enkätundersökningen att textilingenjörerna i högre grad ville se mer av studentcentrerat lärande utan lärarstyrning.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Persson, AndersHögskolan i Borås,Institutionen Textilhögskolan(Swepub:hb)anpn (author)
  • Zetterblom, MargaretaHögskolan i Borås,Institutionen Textilhögskolan(Swepub:hb)mze (author)
  • Högskolan i BoråsInstitutionen Textilhögskolan (creator_code:org_t)

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Johansson, Mats
Persson, Anders
Zetterblom, Marg ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
Parts in the series
Rapport från Väs ...
By the university
University of Borås

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view