SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-7366"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-7366" > Detaljhandel i förä...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Detaljhandel i förändring : konsumentinsikt, värdenät och nya affärsmodeller

Sundström, Malin, 1968- (author)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Swedish Institute for Innovative Retailing; Handelsgruppen
Ericsson, Dag (author)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi
Solli, Rolf, 1953- (editor)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Forskargruppen SOL
show more...
Oudhuis, Margaretha (editor)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Forskargruppen SOL
Dellve, Lotta, 1965- (editor)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Akademin för vård, arbetsliv och välfärd,Forskargruppen SOL
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789187525810
Borås : Högskolan i Borås, 2015
Swedish 26 s.
Series: Styrning, organisering och ledning ; 1
Series: Rapport i Styrning, Organisering och Ledning ; 1
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Detaljhandeln är en bransch som ofta genomgår förändringar eftersom den agerar på en snabbrörlig konsumentmarknad. Managementfrågor inom handeln tar därför sin utgångspunkt i hur efterfrågan och köpvanor ser ut och syftar traditionellt till att styra upp företagens affärsmodeller, butiksformat och koncept. Den här texten beskriver en detaljhandel i förändring där förändringsmotorn är digitalisering och bränslet är konsumenters beteende. Författarna belyser viktiga förändringar som nya värdenät och affärsmodeller och ger praktiska exempel på företag som anpassat sig till en sådan verlighet. Det handlar om att hantera transformering, att gå från att vara del av en traditionell värdekedja till att bli motor i ett innovativt nätverk där företag samverkar utan tydliga produktionsgränser mellan tillverkare, transportör, grossist och återförsäljare. Butikerna får på så sätt en helt ny och innovativ roll där en viktig lärdom är att tänka ”utifrån och in” och att ständigt fokusera på vad konsumenterna vill ha.Det växer alltid fram nya trender i samhället och digitaliseringen är en av de mest markanta i modern tid. Konsumenter vill kunna välja mellan att hämta varorna i en butik, få dem hemsända eller levererade var som helst och när som helst. De vill också kunna returnera varor till butik eller annat inlämningsställe på ett enkelt sätt. Nyckelorden är enkelhet, flexibilitet, bekvämlighet och transparens, vilket ökar kraven på helhetssyn och styrning. I den här rapporten tydliggörs dessa krav och sammanfattas i behovet av samarbete, gemensam utveckling och innovation i hela nätverket och i den totala kedjan från tillverkare till konsument.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)

Keyword

Konsumentinsikt
Värdenät
Detaljhandel
Affärsmodeller
Handel och IT
Bussiness and IT

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Sundström, Malin ...
Ericsson, Dag
Solli, Rolf, 195 ...
Oudhuis, Margare ...
Dellve, Lotta, 1 ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Economics and Bu ...
Parts in the series
By the university
University of Borås

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view