SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hgo-1215"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hgo-1215" > Prismodeller :

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Prismodeller : en taxonomi

Westelius, Alf (author)
Linköpings universitet,Ekonomiska informationssystem,Tekniska högskolan
Petri, Carl-Johan (author)
Linköpings universitet,Ekonomiska informationssystem,Tekniska högskolan
Cöster, Mathias (author)
Högskolan på Gotland,Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap
show more...
Nilsson, Fredrik (author)
Uppsala universitet, Företagsekonomiska institutionen
Olve, Nils-Göran (author)
Linköpings universitet,Ekonomiska informationssystem,Tekniska högskolan
show less...
 (creator_code:org_t)
Helsingfors : Ekonomiska samfundet i Finland, 2010
2010
Swedish.
In: Ekonomiska samfundets tidskrift. - Helsingfors : Ekonomiska samfundet i Finland. - 0013-3183 .- 2323-1378. ; 63:3, s. 175-190
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Det sätt som ett företag utformar sina prismodeller på, det vill säga hur det tar betalt försina erbjudanden, påverkar dess konkurrenskraft. Syftet med denna artikel är att skapaen taxonomi som kan användas för att identifiera möjliga prismodeller och diskuteraderas tillämpning. Taxonomin kan också användas för att jämföra verkliga och möjligaalternativ för prissättning och ge underlag för vad som behöver utvecklas för att en vissprismodell skall kunna tillämpas i framtiden. Artikeln är ett resultat av ett kollaborativtforskningsprojekt mellan telekomföretaget Ericsson och Linköpings Universitet. Taxonominbestår av fem dimensioner: erbjudandets omfattning, köparens rättigheter, prisformel,prisbestämningsmekanism samt informationsunderlag.
  • The way a company designs its price models, i.e. how it charges for its offerings, affects its competitiveness. The purpose of this article is to design a taxonomy that can be used to identify price models and discuss their applicability. The taxonomy can also be used to compare price models and identify what needs to be developed to apply them. The article is a result of a collaborative research project between the telecom company Ericsson and Linköping University. The taxonomy consists of five dimensions: scope of the offering, buyer’s rights, price formula, price setting mechanism and information sources.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Keyword

Pris
prissättning
prismodell
strategi
Business Economics (HGO)
Företagsekonomi (HGO)
Business studies

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view