SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-22063"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-22063" > Hur gör man barn de...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Hur gör man barn delaktiga i forsknings- och innovationsprocesser vid utveckling av digitala hälsoinnovationer

Einberg, Eva-Lena, 1965- (author)
Högskolan i Halmstad,Centrum för forskning om välfärd, hälsa och idrott (CVHI)
Svedberg, Petra, 1973- (author)
Wärnestål, Pontus, 1975- (author)
show more...
Thomsen, Michel, 1957- (author)
Stigmar, Jennie (author)
Barnonkologiskt centra, Skånes Universitetssjukhus i Lund, Lund, Sverige
Enskär, Karin (author)
Högskolan i Jönköping, Hälsohögskolan, Jönköping, Sverige
Åkesson, Maria, 1963- (author)
Nygren, Jens, 1976- (author)
show less...
 (creator_code:org_t)
2013
2013
Swedish.
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Att drabbas av en svår eller kronisk sjukdom under barndomen kan bidra till fysiska och psykosociala svårigheter senare i livet. Kamratstöd mellan individer som delar samma erfarenhet är en viktig främjande faktor till hälsa och välbefinnande och kan verka som en buffert mot stress och motgångar. Empirisk evidens som kan vägleda utveckling av digitala och interaktiva lösningar för kamratstöd mellan barn som drabbas av sjukdom i skolåldern är idag begränsad. Den process som presenteras här är fokuserad på att etablera metodologi för barns delaktighet i innovationsprocesser och att fånga barns bakomliggande beteenden och mål relaterat till kamratstödjande processer och hälsa. Intervjuer i fokusgrupper är en teknik som främjar barns deltagande och fångar barns perspektiv, förståelse och erfarenhet relaterat till deras hälsa. Friska barn (8-12 år) rekryterades från en lokal grundskola till fyra fokusgrupper med fyra barn i varje grupp. Barnen träffades två gånger med en intervall på 1-2 veckor. Förändringar gjordes mellan varje fokusgrupp för att anpassa strukturen på träffarna till en nivå motsvarande barnens erfarenheter, ålder och förmåga och för att fokusera diskussionerna på innovationsprocessen. En blandning av informativa och kreativa tekniker som öppna frågor, brainstorming, rita och måla och fotografering användes för att underlätta för barnen att uttrycka sig. Barnen framförde efter deltagandet att de tyckte om att delta och ville träffas igen i den här formen av grupp. Vår anpassade struktur på fokusgrupper används idag med barn med erfarenhet av svår sjukdom (cancer) för att ta fram typanvändare (Personas) i innovationsprocessen. Barnen rekryterades från Barnonkologiskt centra i Lund och Hallands sjukhus i Halmstad till fem fokusgrupper med tre barn i varje grupp. Barns delaktighet genom vår metod har förbättrat förutsättningarna att fånga barns mål och beteende och tillfört unikt material till den fortsatta designprocessen.

Subject headings

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Omvårdnad (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Nursing (hsv//eng)

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view