SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-52367"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-52367" > Rektorers syn på n...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Rektorers syn på nyutexaminerade lärare

Collberg, Philippe, 1986- (author)
Högskolan i Halmstad,Akademin för lärande, humaniora och samhälle,Högskolan i Halmstad, Akademin för lärande, humaniora och samhälle,Halmstad University
Lindh, Christina (author)
Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige,Högskolan Kristianstad, Fakulteten för lärarutbildning,Faculty of Education,Learning in Language and Literature (LiLL),Department of Primary Teacher Education,Fakulteten för lärarutbildning,Avdelningen för grundlärarutbildning F–6
Lundberg, Adrian (author)
Malmö universitet,Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL),Malmö University,Malmö universitet, Malmö, Sverige
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789178774425
Malmö : Malmö universitet, 2024
English 101 s.
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Lärares yrkesinträde är en krävande process och ses oftast som en utmanande tid. Syftet med forskningsprojektet, som är finansierat av Malmö universitet, Lunds universitet och Högskolan i Kristianstad, är att bättre förstå det eventuella glappet mellan den kompetens som lärarutbildningen ger och de faktiska krav som läraryrket ställer.  I rapporten presenteras tre Q-metodologiska delstudier om hur rektorer i förskola, grundskola och gymnasieskola karakteriserar nyutexaminerade lärare. Ur projektets delstudier framkommer behovet av en synvända på nyutexaminerades möte med yrkespraktiken. Bland annat föreslår projektet att se lärares yrkesinträde som en egen fas i lärares professionsutveckling och att erkänna den som en fortsättning på deras grundutbildning. 

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

teacher education
newly qualified teachers
competence
principals
Q methodology
preschool
lärarutbildning
mentorskap
kompetensutveckling
Q metoden
förskola
grundskola
gymnasium
lärarutbildning
mentorskap
kompetensutveckling
Q metoden
förskola
grundskola
gymnasium

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view