SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-4105"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-4105" > Etablering av regio...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Fregidou-Malama, Maria,1944-Högskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för företagsekonomi (author)

Etablering av regional yrkeshögskoleutbildning i Hofors och Sandviken

  • BookSwedish2008

Publisher, publication year, extent ...

  • Gävle :Högskolan i Gävle,2008
  • 48 s.
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:hig-4105
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-4105URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Series

  • Working paper,1403-8757 ;40

Notes

  • Denna utvärdering behandlar projektet Etablering av två yrkeshögskoleutbildningar i Hofors och Sandviken. Syftet med utvärderingen är att studera projektmedlemmarnas inställning till etablering av programmen. Utvärderingen bygger på intervjuer och fokusgruppdiskussioner med intressenter inom projektet såväl som inlämnat självutvärderingar och annat material. År 2003 påbörjades ett projekt på Högskolan i Gävle (HiG) för att omvandla två Kvalificerade Yrkesutbildningar (KY) till YrkesHögskoleutbildningar (YH). Information om hur YH-utbildningar bör etableras, planering, resurssökning för projektet och marknadsföring av programmen uträttades därför med stor hast, för att utbildningarna skulle kunna fortgå och ej behöva ligga nere under omformningstiden. Resultatet visar att Serie- och Bildprogrammet är väl etablerat, och trots den snabba starten ej hade några allvarliga problem med studentrekrytering. Avståndet till HiG och en diffus ansvarsbild, samt lärarlagsförändringar har dock skapat arbetsbörda och problem i utbildning och supportverksamhet. När det gäller Internetteknologiprogrammet verkar detta fungerat väl, även om den snabba omvandlingen ledde till en låg rekryteringsnivå under första verksamhetsåret. Det har varit problem med lärarlagets uppbyggnad och stabilitet, vilket tillsammans med kulturskillnader mellan programmets och HiGs lärare har gjort att målsättningen att implementera problembaserat lärande ej uppnåtts i önskad grad. Då vissa kostnader redovisades sent och var högre än förväntat gick denna del av projektet över budget. Vår studie visar att även om vissa problem uppstått på vägen är projektet väl genomfört, utvärderat enligt målen att YH-utbildningarna skulle vara väl etablerade; förbereda för uppdragsutbildningsverksamhet; samt att utveckla ett kontaktnät med näringslivet för de båda programmen. Dock har ingen uppdragsutbildningsverksamhet kunnat genomföras men detta har bedömts ej vara en lämplig målsättning i detta tidiga skede. För IT-teknologiprogrammet finns möjligheter att utveckla sådan verksamhet som ett framtida projekt, men den regionala marknaden för Serie & Bildprogrammet anses vara mindre lämplig för uppdragsutbildning. De uppkomna positiva bieffekterna av projektets genomförande är att KY-utbildningarnas resurser har omhändertagits, lärdomar till framtida YH-projekt har erhållits, HiG har spridit akademisk kultur ut på landsbygden och själv berikats av den akademiska kulturen från Sandbacka Park, samt att studenterna i Hofors har fått hyressubventioner i en lugn studiemiljö och Hofors kommun fått sina lägenheter uthyrda. De negativa bieffekterna inkluderar att oklar ansvars- och resursfördelning skapat stress och extraarbete för lärare och studenter, samt att projektet har gått över budget vilket belastat andra verksamheter. Även om programmen nu är etablerade kvarstår problem vilka i framtiden behöver tas hand om. Denna utvärdering har därför utmynnat i rekommendationer om både framtida drift av programmen såväl som för framtida YH-projekt, vilka kan summeras som att: delprojekt i framtiden ges eget budgetansvar och tydliga ansvarsområden; autonomi ges till YH-programmen för både lärarlagsansvar och resurshantering; den akademiska miljöns etablering och utveckling prioriteras och kommunikationer förbättras; kommunkontakter organiseras; samt uppkomna erfarenheter och kompetenser tillvaratas.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Jakobsson, Sonny,1974-Högskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för företagsekonomi(Swepub:hig)soyjan (author)
  • Högskolan i GävleÄmnesavdelningen för företagsekonomi (creator_code:org_t)

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Fregidou-Malama, ...
Jakobsson, Sonny ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Economics and Bu ...
and Business Adminis ...
Parts in the series
Working paper,
By the university
University of Gävle

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view