SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-41771"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-41771" > Lärares perspektiv ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Lärares perspektiv på breddat deltagande i högre utbildning: mångfald, omsorg och merarbete

Björklund, Erika, Fil. dr. 1972- (author)
Högskolan i Gävle,Pedagogik
Magnusson, Lena O, lektor, 1963- (author)
Högskolan i Gävle,Utbildningsvetenskap
Fernström, Ingela (author)
Högskolan i Gävle,Utbildningsvetenskap
 (creator_code:org_t)
NOASP, 2023
2023
Swedish.
In: Högre Utbildning. - : NOASP. - 2000-7558. ; 13:2, s. 58-71
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Forskning om breddat deltagande i högre utbildning tenderar att ta ett studentperspektiv snarare än ett lärarperspektiv. I den här artikeln presenteras en intervjustudie med lärare i fokus och hur de uppfattar konsekvenserna av det politiska målet om breddad rekrytering till högre utbildning i sitt undervisningsuppdrag. I studien görs en tematisering (Braun & Clarke, 2006) av informanternas beskrivningar av de konsekvenser som det breddade deltagandet, vilket följer på breddad rekrytering, får i undervisningspraktiken. Tre avskilda teman framträder i informanternas uppfattningar: professionell utveckling, socialisation av studenter och anpassningar av arbets- och examinationsformer. Dessa tre teman ramas in av förändrade ramvillkor. De förändrade ramvillkoren resulterar huvudsakligen i att lärare i stor utsträckning saknar tid för de förändringar som de behöver göra i sitt undervisningsuppdrag. Resultaten visar också på en uppfinningsrikedom i undervisningsplanering samt förändringar i lärares omsorgsarbete riktat mot studenterna. Informanterna uttrycker värdet av mångfald inom högre utbildning, samtidigt som de uppfattaratt den ökade mångfalden tillsammans med ett ökat omsorgsarbete skapar en komplex och krävandearbetssituation för lärare.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

breddat deltagande
lärarperspektiv
lärarprofession
mångfald
omsorgsarbete
undervisningsanpassningar
Innovative Learning
Innovativt lärande

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Björklund, Erika ...
Magnusson, Lena ...
Fernström, Ingel ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Högre Utbildning
By the university
University of Gävle

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view