Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:his-1847" >
Identitet och genus...
Identitet och genus i lek med dockor och figurer i förskolan
-
- Berg, Lars-Erik (author)
- Högskolan i Skövde,Institutionen för teknik och samhälle
-
- Nelson, Anders (author)
- Sektionen för Hälsa och Samhälle, Högskolan i Halmstad
-
(creator_code:org_t)
- Universitetsforlaget, 2006
- 2006
- Swedish.
-
In: Nordisk Pedagogik. - : Universitetsforlaget. - 0901-8050 .- 1504-2995. ; :2, s. 125-138
- Related links:
-
http://www.idunn.no/...
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Denna text handlar om lek med leksaker som traditionellt varit exkluderade i svensk förskola, t.ex. Barbie och Action Man. Förskolan präglas av värden som står i motsättning till de «genusifierade» värden som förknippas med dessa och liknande leksaker (Almqvist, 1994; Fredricson, 2003). Samtidigt är förskolan en del av samhället med dess stereotypa genusrepresentationer
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- art (subject category)
Find in a library
To the university's database