SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-10752"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-10752" > Klinisk slutexamina...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten

Lindmark, Lindmark, 1965- (author)
Jönköping University,HHJ. Centrum för oral hälsa
Jacobsson, Brittmarie (author)
Jönköping University,HHJ. Centrum för oral hälsa
Larsson, Anna-Britta (author)
Tandhygienistprogrammet, Högskolan Dalarna,Dalarna University
show more...
Müller, Görel (author)
Tandhygienistprogrammet, Högskolan Dalarna,Dalarna University
Andersson, Pia (author)
Kristianstad University
Mårtensson, Carina (author)
Kristianstad University
Olsson, Margaretha (author)
Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet,Karlstad University
Rolandsson, Margot (author)
Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet,Karlstad University
Sundberg, Nina (author)
Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet,Karlstad University
show less...
Jönköping University HHJ Centrum för oral hälsa (creator_code:org_t)
Karlstad : NSHU : Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009
Swedish 12 s.
  • Reports (pop. science, debate, etc.)
Abstract Subject headings
Close  
  • Den legitimerade tandhygienisten har en nyckelroll inom promotion och prevention i svensk tandvård. I arbetet som tandhygienist krävs att kunna arbeta självständigt och ta väl underbyggda beslut för att ge en god och säker vård. Syftet med projektet var att utveckla, pröva och utvärdera en modell för klinisk slutexamination utifrån de krav som ställs för att arbeta som legitimerad tandhygienist. Projektarbetet resulterade i en modell bestående av en teoretisk och en klinisk examination. Den teoretiska examinationen består av ett fiktivt patientfall medan den kliniska examinationen omfattar en realistisk patientsituation där studenten omhändertar och behandlar en patient. Den framtagna modellens styrka är att samtliga studenter vid de olika lärosätena examineras kliniskt efter samma bedömningsgrunder vilket borgar för en god och jämförbar kvalitet.
  • The registered dental hygienist has a key role in promotion and prevention within Swedish dental care. Working as a dental hygienist requires an ability to work independently and make well-grounded decisions in order to give good and sure care. The aim of the project was to develop, test and evaluate a model for clinical final examinations based on the requirements for working as a registered dental hygienist. The project resulted in a model consisting of a theoretical and a clinical examination. The theoretical part consists of a fictitious patient case while the clinical part comprises a realistic patient situation in which the student takes charge of a patient and gives treatment. The strength of the new model lies in the fact that all students at different universities and colleges have to take clinical examinations according to the same assessment criteria, which ensures good and comparable quality.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Keyword

clinical examination
Dental hygienist
Dental hygienist programme
education
klinisk examination
tandhygienist
tandhygienistprogram
utbildning

Publication and Content Type

pop (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view