SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-4809"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-4809" > Pedagogiska process...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Pedagogiska processer i läkares vardagsarbete : Kan ökad medvetenhet och utvecklade handlingar förbättra vården för alla ?

Thörne, Karin (author)
Futurum/Landstinget i Jönköpings län
Hult, Håkan (author)
Inst. för beteendevetenskap, Linköpings universitet
Lindh, Annika (author)
Avd. för arbetsterapi, Hälsouniversitetet i Norrköping
show more...
Lindblad Fridh, Marianne (author)
Jönköping University,HHJ, Avdelningen för omvårdnad,HHJ. Kvalitetsförbättringar, innovationer och ledarskap inom vård och socialt arbete
show less...
Futurum/Landstinget i Jönköpings län Inst för beteendevetenskap, Linköpings universitet (creator_code:org_t)
2007
2007
Swedish.
In: Riksstämman Stockholm 2007.
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Arbetet inom vården består av mänskliga möten, där man informerar, instruerar, sätter mål, utvärderar, handleder och undervisar. Pedagogiska handlingar problematiseras sällan, man upprepar ofta ”oreflekterat ” egna skolerfarenheter. Denna studie är en del av en multicenterstudie där fokus sätts på yrkesutövarna. Delstudien syfte är att identifiera de pedagogiska processer (PP) som förekommer i läkares vardag, hur medvetna de är och hur utvecklade de är med avseende att skapa optimalt lärande. Två läkare intervjuades var och en vid tre skilda tillfällen i slutet av sina arbetsdagar. Vid varje tillfälle ställdes en öppen fråga om att beskriva sin arbetsdag. Vid respektive tillfälle ställdes olika frågor ; Vad är lärande för dig ? Vad innebär det att kunna sitt jobb ? Vad betyder sammanhanget ? Intervjuerna bandades, transkriberades och analyserades avseende meningsbärande enheter och verb. Analyserna genomfördes individuellt och i forskargruppen bestående av, en arbetsterapeut och en sjuksköterska som genomfört motsvarande intervjuer i sina professioner samt en bitr. professor i pedagogik. Validerande intervjuer genomfördes i fokusgrupper (FG) i respektive profession. En grupp med fem läkare i olika specialiteter fick besvara vilka PP som fanns i deras dagliga arbete. De läste en text från analysen av de sex individuella intervjuerna (II), tog ställning och kompletterande. Samma form av dokumentation och analysmetoder användes på valideringen. Det fanns många PP där läkarna bidrog till patienters, närståendes, andra läkares, andra professioners, studenters eller eget lärande. Deltagarna i FG stimulerades av varandra, blev engagerade av likheter och olikheter i varandras arbete och bekräftade med emfas den skriftliga analysen i II. Den medicinska processen har i sig ett flertal PP där läkarna själva lär om den enskilde patienten. PP kan sammanfattas i spiralformade processer innehållande; avläsa, färdrikta, lärstödja, avläsa ….., som löper sammanvävt med de medicinska processerna. Medvetet välutvecklade pedagogiska processer är mindre vanligt förekommande. Vid studenthandledning, ST-läkares lärande, utvecklingsarbete eller rena utbildningssituationer var PP mer i förgrunden. Delstudien visar att läkares arbete innehåller en stor mängd PP. Både medvetenhet om och genomförandet av potentiella lärsituationer för såväl patienter, närstående och professionella har förutsättningar att utvecklas. Det kan sannolikt gynna patienters vårdresultat , förståelse, delaktighet och tillfredställelse samt professionellas lärande och samarbete. Fortsatta studier behövs för hur detta kan utvecklas.

Subject headings

NATURVETENSKAP  -- Matematik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Mathematics (hsv//eng)

Keyword

MATHEMATICS
MATEMATIK

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Thörne, Karin
Hult, Håkan
Lindh, Annika
Lindblad Fridh, ...
About the subject
NATURAL SCIENCES
NATURAL SCIENCES
and Mathematics
Articles in the publication
By the university
Jönköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view