SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-13312"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-13312" > Att bedöma lärarstu...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Att bedöma lärarstudenters yrkesskicklighet

Johansson, Margreth (author)
Palla, Marta, 1953- (author)
Högskolan Kristianstad,Avdelningen för Pedagogik,Plattformen för forskning om verksamhetsförlagd utbildning och professionslärande,Forskningsmiljön Learning Design (LeaD)
 (creator_code:org_t)
2014
2014
Swedish.
In: Nordic Journal of Vocational Education and Training. - 2242-458X .- 2242-458X. ; 4:Specialnummer, s. 1-13
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Jag var inte nervös när jag höll lektionen men nu är jag lite nervös, eftersom jag aldrig har ansvarat för ett trepartssamtal, det har alltid läraren från högskolan gjort. Jag har i varje fall skrivit en agenda och jag vill gärna börja med att prata om både planeringen och undervisningen. Därefter vill jag diskutera utifrån kursens lärandemål och min professionella roll. Jag har tagit med mig planeringsmatrisen och VFU-omdömet. Jag kommer att prata om vad jag har lärt mig och vilka nyvunna insikter som jag fått under denna sista VFU-period. Ja, mina nyvunna insikter har faktiskt förändrats under resans gång. Jag tänker mer på eleverna och deras lärande i stället för min egen ledarroll. Idag känner jag mig betydelsefull som lärare.Denna artikel handlar om bedömning av lärarstudenters yrkesskicklighet underden verksamhetsförlagda delen av utbildningen, VFU. Enligt Hegender (2007) ärbedömningskriterier ett ”mischmasch” av teori och praktik. Om så är fallet finns det anledningatt fundera över, vilka aspekter av yrkesskicklighet man kan få syn på och vilka stödstrukturersom kan användas vid bedömning. Ovanstående citat är ett exempel på hur lärarstudenter islutfasen av utbildningen kan inleda ett trepartssamtal. Trepartssamtal är en av fyrastödstrukturer, som vi har utformat och prövat. Vår bedömningsmatris (figur 3) består avstödstrukturer som är avgränsade och beskrivna bedömningskriterier. Artikeln avser att svarapå frågan: Vad bedömningsmatrisen ifråga kan bidra med vid pedagogisk bedömning avstudenters yrkesskicklighet. Tre utvecklingsprojekt genomfördes under år 2009-2012 isamarbete med handledare och lärarutbildare från högskolan samt blivande förskolelärare,fritidspedagoger, grund- och gymnasielärare. De blivande lärarna/pedagogerna var i slutfasenav utbildningen, där det allmänna utbildningsområdet, AU3, behandlas. Utvecklingsprojektenhar delvis finansierats av LärandeResursCentrum, LRC, Högskolan Kristianstad.

Subject headings

SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)

Keyword

lärarstudenter
bedömning
yrkesskicklighet
lärare

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Johansson, Margr ...
Palla, Marta, 19 ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Nordic Journal o ...
By the university
Kristianstad University College

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view