Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-5614" >
Klinisk slutexamina...
Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten
-
- Larsson, Anna-Britta (author)
- Högskolan Dalarna,Tandhygienistprogrammet, Högskolan Dalarna
-
- Muller, Görel (author)
- Högskolan Dalarna
-
- Jacobsson, Brittmarie (author)
- Jönköping University,HHJ. Centrum för oral hälsa
-
show more...
-
- Lindmark, Ulrika (author)
- Högskolan i Jönköping
-
- Andersson, Pia, 1955- (author)
- Högskolan Kristianstad,Sektionen för hälsa och samhälle,Tandhgienistprogrammet, Högskolan Kristianstad
-
- Mårtensson, Carina, 1954- (author)
- Högskolan Kristianstad,Sektionen för hälsa och samhälle,Tandhgienistprogrammet, Högskolan Kristianstad
-
- Olsson, Margaretha (author)
- Karlstads universitet,Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet
-
- Rolandsson, Margot (author)
- Karlstads universitet,Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet
-
- Sundberg, Nina (author)
- Karlstads universitet,Tandhygienistprogrammet, Karlstad universitet
-
- Lindmark, Lindmark, 1965- (author)
- Jönköping University,HHJ. Centrum för oral hälsa
-
- Müller, Görel (author)
- Tandhygienistprogrammet, Högskolan Dalarna
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2009
- Swedish 12 s.
- Related links:
-
http://hkr.diva-port... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
http://hdl.handle.ne...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Den legitimerade tandhygienisten har en nyckelroll inom promotion och prevention i svensk tandvård. I arbetet som tandhygienist krävs att kunna arbeta självständigt och ta väl underbyggda beslut för att ge en god och säker vård. Syftet med projektet var att utveckla, pröva och utvärdera en modell för klinisk slutexamination utifrån de krav som ställs för att arbeta som legitimerad tandhygienist. Projektarbetet resulterade i en modell bestående av en teoretisk och en klinisk examination. Den teoretiska examinationen består av ett fiktivt patientfall medan den kliniska examinationen omfattar en realistisk patientsituation där studenten omhändertar och behandlar en patient. Den framtagna modellens styrka är att samtliga studenter vid de olika lärosätena examineras kliniskt efter samma bedömningsgrunder vilket borgar för en god och jämförbar kvalitet.
Subject headings
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- Klinisk examination
- tandhygienist
- tandhygienistprogram
- utbildning
- Education
- Pedagogik
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
- clinical examination
- Dental hygienist
- Dental hygienist programme
- education
- klinisk examination
Publication and Content Type
- pop (subject category)
- rap (subject category)
- By the author/editor
-
Larsson, Anna-Br ...
-
Muller, Görel
-
Jacobsson, Britt ...
-
Lindmark, Ulrika
-
Andersson, Pia, ...
-
Mårtensson, Cari ...
-
show more...
-
Olsson, Margaret ...
-
Rolandsson, Marg ...
-
Sundberg, Nina
-
Lindmark, Lindma ...
-
Müller, Görel
-
show less...
- About the subject
-
- SOCIAL SCIENCES
-
SOCIAL SCIENCES
-
and Educational Scie ...
-
and Pedagogy
-
- SOCIAL SCIENCES
-
SOCIAL SCIENCES
-
and Educational Scie ...
- By the university
-
Kristianstad University College
-
Jönköping University