SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-18"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-18" > Fusk och plagiat vi...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Fusk och plagiat vid högskolan

Widén, Stephen E., 1975- (author)
Högskolan Väst,Avd för psykologi och organisationsstudier
Bohlin, Margareta, 1975- (author)
Högskolan Väst,Avd för psykologi och organisationsstudier
 (creator_code:org_t)
Trollhättan : Högskolan Väst, 2007
Swedish 26 s.
Series: Forskningsrapport / Högskolan Väst [Elektronisk], 1653-459X ; 2007:04
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Denna rapport genomfördes inom ramen för högskolepedagogisk utbildning. Studien syftade till att undersöka studenters och lärares bedömning av fusk/plagiat och sätta detta i relation till tentamensformer. Ytterligare ett syfte var att beskriva studenters och lärares åsikter om vad som är fusk och vad eventuella skillnader mellan lärares och studenters åsikter kan bero på. Studien genomfördes som en enkätstudie bland lärare och studenter. Deltagarna ombads att bedöma sex olika vinjetter ifråga om grad av fusk samt om personen i vinjetten handlade omoraliskt eller moraliskt riktigt. Resultatet visade att examinationsformer som ur pedagogisk synvinkel underlättar eget reflekterande och lärande också är de former där studenterna anser att det är lättast att fuska. Både lärare och studenter bedömde fuskvinjetterna relativt likartat, däremot skiljde de sig något ifråga om den moraliska bedömningen av vinjetterna, där lärare ansåg att vissa beteenden var mer omoraliska jämfört med studenterna. Det fanns en osäkerhet både bland studenter och lärare ifråga om var gränsen för fusk och plagiat går. En del lärare ansåg att det var svårt att bedöma något som fusk såvida inte hänsyn togs till eventuella förklaringar och förmildrande omständigheter kring enskilda fall. Om det råder en stor osäkerhet om vad som är fusk, finns det en risk att definitionen av fusk landar i enskilda personers moraliska uppfattningar som inte nödvändigtvis baseras på kunskaper om rådande regler.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Keyword

Fusk
plagiat
moral
etik
Education
Pedagogik
Pedagogik
Pedagogics

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Widén, Stephen E ...
Bohlin, Margaret ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
Parts in the series
Forskningsrappor ...
By the university
University West

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view