Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hv-7133" >
Analys av digitala,...
Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och 2
-
- Lyngfelt, Anna, 1965 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
-
- Sofkova Hashemi, Sylvana, 1969- (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Högskolan Väst,Avd för utbildningsvetenskap och språk,BUV,Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies
-
- Andersson, Peter, 1974 (författare)
- Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska språket,Department of Swedish
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014.
- Relaterad länk:
-
http://svenska.gu.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://gup.ub.gu.se...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Den delstudie som presenteras utgör en del av projektet DILS (Digitala arenor för läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, 2012–2014). Syftet med presentationen är att diskutera en modell för textanalys som är lämplig för multimodala elevtexter där en rad olika digitala verktyg använts och svårigheter som kan tänkas föreligga vad gäller lärares möjligheter att diskutera kvalitéer och utvecklingsmöjligheter i elevernas multimodala texter.Studien bygger på de grundläggande aspekter av multimodalitet och lärande som behandlas i teoribildningen om multiliteracies (Cope & Kalantzis, 2000; New London Group, 1996), New Literacy Studies (Gee, 2005; Lankshear & Knobel, 2003; Street, 1997) och multimodal semiotik (Jewitt, 2006; Kress et al, 2005). För att utveckla textanalysmodellen knyts användningen av semiotiska resurser till de textuella och (socialt) kontextuella sammanhang i vilka resurserna används. Hur de semiotiska resurserna väljs utifrån ändamål och bildar sammanhang i enskilda elevtexter diskuteras genom att textanalysmodellen består av (a) en sammanställning av de semiotiska resurser som eleverna använder, (b) analys av de inomtextuella mönster som resurserna konstituerar i texterna och (c) analys av de normer som ligger till grund för textskapandet (uppgiftsformulering, uppgiftskultur och lärares tolkning av styrdokument/praxis).
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Utbildningsvetenskap
- Educational science
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)