SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-1795"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-1795" > Förväntningar och k...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Fransson, Martin,1965-Karlstads universitet,Centrum för tjänsteforskning (author)

Förväntningar och kanalval vid myndighetsgemensamma portaler och serviceinrättningar : en genomgång av befintlig litteratur

  • BookSwedish2008

Publisher, publication year, extent ...

  • Karlstad :Centrum för tjänsteforskning,2008
  • 28 s.
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:kau-1795
  • ISBN:9789170631863
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-1795URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Series

  • Karlstad University Studies,1403-8099 ;2008:27

Notes

  • En medborgare vet inte alltid vilka administrativa rutiner som krävs för att hantera en viss livshändelse, vilka myndigheter som berörs och vad övrigt som behövs för att fullgöra en viss myndighetsrelaterad uppgift. Ur ett medborgarperspektiv är det därför logiskt att bli guidad i detta och inte själv behöva samordna myndigheternas arbete. Ett sätt att orientera verksamheten efter detta medborgerliga krav på horisontell samverkan är att utveckla myndighetsgemensamma tjänsteprocesser. Medborgarorientering och horisontell samverkan är två internationella förvaltningspolitiska trender som bl.a. medför att offentliga tjänster allt oftare konstrueras gemensamt, av flera aktörer, och dessutom levereras genom flera alternativa kanaler. Vad som underlättar och driver på utvecklingen är informationsteknologin som medfört nya möljligheter för hur tjänster, aktörer och kanaler kan kombineras och integreras. Nytt utrymme har uppstått för innovationer som är mera praktiska utifrån situation, kunskap och preferenser hos medborgare och företag. En praktisk svårighet är att hantera alla de nya plattformar, förväntningar och samverkansformer som kan uppstå. Efterhand som flera myndigheter erbjuder flera integrerade tjänster i flera kanaler samtidigt kan scenariot bli komplext. Genom föreliggande litterturstudie skapas dels ett förslag till referensram för utveckling av myndighetsgemensamma tjänster och leveranskanaler, dels en sammanställning över vilka medborgerliga preferenser som bör beaktas vid utvecklingen av vad vi kan kalla en sammanhållen förvaltning. Projektet har initierats inom ramen för Akademin för medborgarorienterad verksamhetsutveckling i staten, ett nätverk där de två parterna bakom denna studie – Skatteverket och Centrum för tjänsteforskning (CTF) – är delaktiga. Denna kunskapsöversikt är ett första steg i ett tänkt längre samarbete där Skatteverket och CTF planerar en empiriskt grundad studie där Skatteverkets specifika förhållande till medborgare och företag behandlas mer ingående.

Subject headings and genre

  • SAMHÄLLSVETENSKAP Ekonomi och näringsliv Företagsekonomi hsv//swe
  • SOCIAL SCIENCES Economics and Business Business Administration hsv//eng
  • Integrated governance
  • joined-up-government
  • whole-of-government
  • horizontal management
  • channel strategy
  • networked government
  • public service integration
  • multi-agency working
  • Inter-agency cooperation
  • multi channel service delivery
  • single window
  • one-stop shops
  • seamless services
  • multi-purpose delivery agency
  • channel choice
  • life-event
  • eGovernment
  • government portals
  • e-Citizen
  • Horisontell samverkan
  • Sammanhållen förvaltning
  • nystartskontor
  • kanalval
  • Medborgarorientering
  • 24/7
  • 24-timmars myndigheten
  • kanalstrategi
  • medborgarkontor
  • lokala servicekontor
  • livshändelse
  • Skatteverket
  • Business studies
  • Företagsekonomi

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Quist, Johan,1971-Karlstads universitet,Centrum för tjänsteforskning(Swepub:kau)johaquis (author)
  • Karlstads universitetCentrum för tjänsteforskning (creator_code:org_t)

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Fransson, Martin ...
Quist, Johan, 19 ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Economics and Bu ...
and Business Adminis ...
Parts in the series
Karlstad Univers ...
By the university
Karlstad University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view