SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-27463"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-27463" > Ska jag skriva det. :

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Ska jag skriva det. : Lärares och elevers interaktion vid bänkarbete

Tanner, Marie, 1965- (author)
Karlstads universitet,Centrum för språk- och litteraturdidaktik (from 2013),Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
 (creator_code:org_t)
2012
2012
Swedish.
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Det övergripande syftet med mitt avhandlingsprojekt är att bidra med kunskap om lärares och elevers interaktion i skrifthändelser i vardagliga skriftpraktiker på mellanstadiet. Med utgångspunkt i fältet New Literacy Studies (Street, 1984; Barton, 2007; Gee, 2008) samt dialogiska och multimodala perspektiv på språk och kontext (Linell, 2009; Goodwin& Duranti, 1992; Prior& Hengst, 2010) studerar jag på vilket sätt mellanstadiets undervisning konstitueras i s.k. bänkinteraktioner, dvs. tillfällen då elever arbetar självständigt med olika skriftliga uppgifter och läraren främst intar en handledande roll. Metodologiskt använder jag mig av samtalsanalys, CA, (eng. conversation analysis) för att studera lärarens deltagande i dessa bänkinteraktioner och hur det kan förstås i relation till undervisning och lärande (Melander & Sahlström, 2010; Sahlström, 2011). Två mellanstadieklasser från olika skolor har följts periodvis under ett läsår, där vardagliga skriftpraktiker i ämnena svenska, geografi och textilslöjd har dokumenterats genom videoinspelning och fältanteckningar. En videokamera har följt lärarens arbete i klassrummet när denne rör sig mellan olika elevers bänkar, kompletterat med en fast kamera som dokumenterat helklassperspektivet. Från det rika videomaterialet görs ett urval av relaterade sekvenser i undervisningens förlopp då läraren bemöter olika elever kring en och samma arbetsuppgift, vilket möjliggör analys av hur lärarens deltagande i undervisningens interaktioner med eleverna förändras över tid med användande av olika semiotiska resurser såsom verbalt tal, gester, blickar och artefaktuella texter. Preliminära resultat synliggör hur både tidigare och projicerade skrifthändelser remedieras i de situerade bänkinteraktionerna och används som interaktionella resurser av deltagarna. Lärarens deltagande förändras successivt genom de olika bänkinteraktionerna, en förändring som inrymmer aspekter av både rutinisering och variation.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Keyword

literacy
mellanstadiet
klassrumsinteraktion
samtalsanalys
Pedagogiskt arbete
Educational Work

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Tanner, Marie, 1 ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
By the university
Karlstad University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view