SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-31782"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-31782" > Cosmopolitanism in ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Cosmopolitanism in a Mediatized World : The Social Stratification of Global Orientations

Lindell, Johan, 1985- (author)
Karlstads universitet,Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013),Karlstads universitet, Institutionen för geografi, medier och kommunikation
Jansson, André (thesis advisor)
Christensen, Miyase, Professor (thesis advisor)
Stockholms universitet
show more...
Tomlinson, John, Professor emeritus (opponent)
Nottingham Trent University
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789170635540
Karlstad : Karlstads universitet, 2014
English 242 s.
Series: Karlstad University Studies, 1403-8099 ; 2014:23
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • The contemporary media landscape invites us to experience a belonging to various distant places, mourn the victims of faraway disasters, expose ourselves to foreign cultures and engage in political issues in places far from our local context of living. In other words, we are invited to become citizens of the world – cosmopolitans. But are we? And if so, how is such cosmopolitanism expressed in a given society, under what social conditions, and in relation to what media practices?Contemporary social theory depicts a global or cosmopolitan mode of orienting in the world as paradigmatic of social life in global modernity. To date, little is known about the structural realities of such orientations. Against this backdrop, the aim of the present study is to understand the potentially “cosmopolitan” character of peoples’ outlooks and practices, and the societal conditions in which they can be identified. On the one hand, the aim of the study is to contribute to the largely theoretical accounts of the “cosmopolitan” character of social life in present times, andon the other, to understand the specific role of various media practices in the process generally described as “cosmopolitanization”.Results yielded by a national survey deployed in Sweden (n = 1 025) show that the distribution of various cosmopolitan dispositions abides by logics of social stratification. In tandem with previous research, cosmopolitanism – when studied “from below” – has a tendency to emerge in more privileged spheres of society. Being “connected” and simply living in a potentially global media landscape does not nullify this pattern. Contrary to significant parts of popular and scholarly conviction, the media is no uniform, all-encompassing environment operating as a force of cosmopolitanization across all social strata. The results of this study point towards a “mediatized cosmopolitanism” that is impossible to disentangle from social context and the power dynamics pertaining to that context.
  • Det samtida medielandskapet tillåter oss att känna tillhörigheter till en mängd olika platser, sörja offer för katastrofer i fjärran länder, exponera oss för främmande kulturella uttryck och engagera oss i politiska frågor rörande platser långt bortom vårt lokala sammanhang. Vi tycks med andra ord bli inbjuda att bli världsmedborgare – kosmopoliter. Men är vi det? Hur uttrycks i sådana fall kosmopolitismen i ett givet samhälle - under vilka förhållanden och i relation till vilka mediepraktiker?Samtida samhällsvetenskaplig teori framställer ett globalt-, eller kosmopolitiskt förhållningsssätt som paradigmatiskt för det sociala livet i den globala moderniteten. Dock finns inte tillräckligt underlag för att förstå den strukturella verkligheten kring sådana förhållningssätt. Mot den bakgrunden är syftet med föreliggande studie att förstå den potentiellt sett ”kosmopolitiska” karaktären på människors förhållningssätt och praktiker och de förhållanden i vilka sådana orienteringar kommer till uttryck. Således är syftet å ena sidan att bidra empiriskt till teoretiska beskrivningar av vår kosmopolitiska samtid. Å andra sidan söker studien också förstå den specifika rollen av olika mediepraktiker i relation till den process som beskrivits som ”kosmopolitaniseringen”.Resultat från en nationell enkätundersökning i Sverige (n = 1 025) visar på en social stratifiering av kosmopolitiska orienteringar. I linje med tidigare forskning påvisar föreliggande studie att kosmopolitism studerad “underifrån” har en tendens att framförallt komma till uttryck i mer priviligierade samhällssfärer. Att vara “sammanlänkad” och helt enkelt leva i ett potentiellt sett globalt medielandskap motverkar inte den tendensen. I motsats till både populära och akademiska utsagor utgör inte medierna en unison och allomfattande miljö som sätter igång en process av kosmopolitanisering i alla samhällets skikt. Studiens resultat pekar istället mot en ”medialiserad kosmopolitism” som är omöjlig att förstå utan att ta hänsyn till sitt sociala sammanhang och de maktförhållanden som råder i det sammanhanget.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications (hsv//eng)

Keyword

Cosmopolitan disposition
mediated cosmopolitanism
mediatized cosmopolitanism
cosmopolitanization
media practice
survey research
media sociology
Media and Communication Studies
Medie- och kommunikationsvetenskap

Publication and Content Type

vet (subject category)
dok (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view