SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-35125"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-35125" > Laborativt arbete i...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Laborativt arbete i fysikundervisningen : Något som behöver diskuteras!

Andersson, Jan, 1973- (author)
Karlstads universitet,Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)
Enghag, Margareta, Universitetslektor (thesis advisor)
Stockholms universitet
Jonsson, Gunnar, Universitetslektor (thesis advisor)
Karlstads universitet,Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)
show more...
Magnusson, Kjell, Professor (thesis advisor)
Karlstads universitet,Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)
Gustafsson, Peter, Docent (opponent)
Mälardalens Högskola
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789170636257
Karlstad : Karlstads universitet, 2015
Swedish 37 s.
Series: Karlstad University Studies, 1403-8099 ; 2015:14
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • BaksidestextI gymnasieskolans kursplaner för ämnet fysik framhålls det undersökande arbetssättet genom att betona att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att söka svar på frågor, planera, genomföra, tolka och redovisa experiment. Eleverna ska dessutom ges möjligheter att använda sina kunskaper i fysik för att kommunicera, argumentera och presentera slutsatser. Utgångspunkten i den här avhandlingen är att laborationsmomentet skapar en speciell diskurs där eleverna blir aktörer och läraren iträder rollen som observatör. I en sådan miljö skapas förutsättningar för att eleverna på ett naturligt sätt får möjlighet att prata och diskutera fysik, utifrån sina egna förutsättningar. Syftet med denna avhandling är att genom praktikbaserade studier tydliggöra hur fysiklaborationens utformning påverkar elevernas kommunikation och vidare hur eleverna använder språket vid laborationstillfället för att skapa förståelse. Detta bidrar till debatten om fysiklaborationens effektivitet, sett både ur ett undervisnings- och inlärningsperspektiv. Resultaten visar att olika laborationsformer är uppbyggda av liknande aktiviteter, men varierar i tid som ägnas åt de olika aktiviteterna. Aktiviteterna i sin tur skapar samtal av olika karaktär. Olika samtalsformer används för skilda syften. Ett analytiskt ramverk har skapats för att ingående kunna studera hur och vad eleverna talar om både på en lingvistisk och kognitiv nivå.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

Laborativt arbete
Fysikdidaktik
Kommunikation
Effektivitet
Laborationsformer
Physics
Fysik

Publication and Content Type

vet (subject category)
lic (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view