SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-47662"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-47662" > Identitetsframträda...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Identitetsframträdande och positionering i handledares berättelser

Andersén, Annelie, 1977- (author)
Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
Asghari, Hamid, 1967- (author)
Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
 (creator_code:org_t)
Karlstad : Karlstads universitet, 2016
2016
Swedish.
In: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; 12:2, s. 87-102
  • Journal article (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Handledning är en stor del av yrkesutbildning på olika nivåer. Den handledning som förekommer i en utbildning beskrivs som ett sätt att stödja och uppmuntra studenterna i deras lärande (Croninger & Lee, 2001), men även handledaren är lärande i handledningssituationen (Andersén, Berglund & Gustavsson, kommande). I artikeln beskriver vi handledningssituationer som berättas i tal eller skrift av handledare, och analyserar de lärar-/handledningsidentiteter som framträder i berättelserna. Vi utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv på berättande (Goodson, Biesta, Tedder, & Adair, 2010; Mishler, 1999) där handledarnas narrativa reflektioner kring sina berättelser (Freeman, 2010) har en avgörande roll i rekonstruktionen av handledningssituationen. Handledare i vår studie är lärarutbildare på gymnasiala yrkesprogram som handleder inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU), högskolelärare som arbetar med handledningsmodellen Reflekterande Handledning i Omvårdnad (RHiO) inom sjuksköterskeprogrammet samt yrkeslärare som handleder elever inom de gymnasiala yrkesprogrammen. De som blir handledda är följaktligen universitetsstudenter (yrkeslärar- och sjuksköterskestudenter) och yrkeselever. Omgivningen varierar beroende på yrkesutbildning, men är exempelvis för yrkeslärarna gymnasieskolor och deras gymnasielever. Studien visar att de lärar-/handledaridentiteter som framträder ur lärarnas/handledarnas berättelser om deras handledningsarbete handlar om handledare som mentor och förebild, handledare som reflekterande samtalspartner samt handledare som bedömare och kontrollant. Dessutom visar studien att lärarna/handledarna främst positionerar sig gentemot de studenter de handleder, men också att den som bli handledd kan positionera sig i förhållande till sin egen handledare. 

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Keyword

identitetsframträdande
positionering
handledare
yrkesutbildning
narrativ
socialkonstruktionism
Pedagogiskt arbete
Educational Work

Publication and Content Type

vet (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Andersén, Anneli ...
Asghari, Hamid, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
Kapet (elektroni ...
By the university
Karlstad University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view