SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-72097"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-72097" > Läsförståelse och u...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Läsförståelse och undervisning om lässtrategier

Ekström, Linda (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
Appelgren, Alva (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
Hafsteinsdottír, Elin (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
show more...
Bergman, Eva (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
Bergman, Maria (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
Taloyan, Royan (author)
Skolforskningsinstitutet, Solna
Brevik, Lisbeth M. (author)
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, Norge
Tengberg, Michael, 1978- (author)
Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
Anmarkrud, Øistein (contributor)
Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, Norge
Reichenberg, Monica (author)
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789891438390
Solna : Skolforskningsinstitutet, 2019
Swedish 113 s.
Series: Skolforskningsinstitutets systematiska översikter ; 2019:2
  • Reports (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Den här systematiska översikten beskriver vad det samlade vetenskapliga kunskapsläget säger om relationen mellan undervisning om och användning av lässtrategier kontra läsförståelse. Lässtrategier definieras i denna översikt som medvetna, målinriktade försök att kontrollera och moderera läsarens arbete med att avkoda text, förstå ord och konstruera mening från text. Översikten fokuserar på elever i åldern 10–19 år, det vill säga motsvarande mellanstadiet och högstadiet i svensk grundskola samt svensk gymnasieskola, och på undervisning om och användning av lässtrategier inom ramen för skolans samtliga ämnen utom ämnen som motsvarar moderna språk inom den svenska skolan.Lässtrategier är alltså generellt sett ett redskap som elever kan använda sig av när de stöter på problem i sin läsförståelse. Vilka redskap det mer specifikt handlar om, hur dessa redskap kan kombineras eller vilka redskap som är mer eller mindre användbara i olika situationer är frågor som lärare kan behöva mer kunskap om.Genom denna översikt vill vi därför bidra till fördjupad kunskap om vad arbete med lässtrategier innebär liksom hur och för vem lässtrategierna bidrar till förbättrad läsförståelse.Översikten utgår ifrån följande överordnade frågeställning:Vad kännetecknar effektiv lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning hos elever i åldrarna 10–19 år?Med effektiv menar vi att lässtrategiundervisningen och lässtrategianvändningen har en positiv effekt på elevernas läsförståelse, baserat på läsförståelsetester, observationer eller elevers självrapportering.För att besvara den överordnade frågeställningen har vi ställt följande mer specifika frågor:A. Vilka lässtrategier undervisas om och används i de i översikten ingående studierna?B. Vilken lässtrategiundervisning bidrar till utvecklad läsförståelse hos elever?C. Hur beskriver elever själva sin användning och nytta av lässtrategier?D. Hur varierar användning och nytta av lässtrategier med faktorer som kön, läsförmåga och språkbakgrund?

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

Pedagogiskt arbete
Educational Work

Publication and Content Type

vet (subject category)
rap (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view