SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-8157"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-8157" > Ämnesdidaktiska ins...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Ämnesdidaktiska insikter och strategier : Berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap

Schüllerqvist, Bengt, 1943- (editor)
Karlstads universitet,Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
Osbeck, Christina, 1969- (editor)
Karlstads universitet,Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789185335930
Karlstad : Karlstad University Press, 2009
Swedish 230 s.
Series: Studier i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik ; 1
  • Editorial collection (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Studiens syfte är att beskriva lärares arbete ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv samt utveckla analytiska redskap för förståelse av lärares arbete inom sitt undervisningsämne. 15 erfarna lärare har intervjuats. I särskilda kapitel skisseras läroplansutveckling och forskningsläge för undervisning i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. Utförliga intervjuer med erfarna lärare redovisas för vart och ett av ämnena. Intervjuerna fokuserar på hur lärarna beskriver sina ämnesdidaktiska erfarenheter och de insikter som utvecklats under en mångårig lärargärning. Hur har deras undervisning förändrats under närmare 40 år i yrket? Vilka råd har de erfarna lärare att ge lärarstuderande och nya lärare? När lärarna utformar sitt sätt att undervisa, vilka frågor och perspektiv står då i centrum? Vilka likheter och olikheter framträder i lärarnas svar? Lärarnas biografiska berättelser visar stora likheter, även mellan de olika ämnena. Lärarna beskriver stora förändringar i sin undervisning. Tidiga år i yrket beskrivs som ”traditionell och läroboksberoende undervisning”, medan undervisning sent i karriären beskrivs med uttryck som ”variation, flexibilitet och elevorientering”. Lärarna har genom reflektion över undervisningserfarenheter och fortbildning fördjupat både sina ämneskunskaper och sin förmåga att möta olika elever. Lärarna uttrycker en rad ämnesdidaktiska insikter, inte i forskningens specialtermer, utan i vardagsspråk och genom metaforer.  Termen ämnesdidaktiska strategier prövas för lärare som uppvisar en förhållandevis stabil, erfarenhetsbaserad orientering i sin undervisning.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Keyword

Subject didactics
Ämnesdidaktik
Samhällskunskap
Samhällskunskap
Geography
Geografi
History
Historia
Religious Studies and Theology
Religionsvetenskap

Publication and Content Type

vet (subject category)
sam (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Schüllerqvist, B ...
Osbeck, Christin ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Didactics
Parts in the series
By the university
Karlstad University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view