SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kmh-3408"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kmh-3408" > Positionerande blan...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Positionerande bland eleverna och möjlighet till estetiska erfarenheter

Persson, Mikael, 1975- (author)
Kungl. Musikhögskolan,Institutionen för musik, pedagogik och samhälle
Kungl Musikhögskolan Institutionen för musik, pedagogik och samhälle (creator_code:org_t)
2019
2019
Swedish.
In: NEÄL 2019: Aesthetic Experiences in Education, 11-13 nov.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • I den här presentationen kommer, med utgångspunkt i min avhandling i Musikpedagogik, argumentera för att elevers positionerande bör betraktas som väsentligt att studera för att på ett meningsfullt diskutera elevers delaktighet i estetiska praktiker i musikklassrummet.Materialet kommer från videodokumentation av elevers interaktioner i två olika musikklassrum årskurs åtta på högstadiet i Stockholmsområdet. De båda skolorna som är utvalda för studien är jämförbara beträffande klass och etnicitet, men skiljer sig åt genom att eleverna i Musikprofilskolan aktivt valt extra musik på schemat medan eleverna i Centralskolan valt skola företrädesvis utifrån närhetsprincipen. Materialet är transkriberat, analyserat och tematiserat med utgångspunkt vad som står på spel i elevernas interaktioner, hur de positionerar sig i relation till varandra samt vilka olika retoriska resurser som används för att realisera olika positioner.På ett övergripande plan visar resultaten att det inte, trots en gedigen mängd forskning som pekar på den intima relationen mellan identitetsskapande och musik, att elevernas interaktioner i hög utsträckning kretsar kring andra positioner så som konform/rebellisk, humoristisk/seriös, självsäker/osäker samt rationell/emotionell. Dessa positioner är diskursivt laddade med olika innebörder i de båda klassrummen och begränsar därmed elevernas möjligheter till delaktighet i olika estetiska praktiker i högstadiets musikundervisning.

Subject headings

HUMANIORA  -- Konst -- Musik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Arts -- Music (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

Estetiska erfarenheter
social inkludering
genus
kön
musikpedagogik

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Persson, Mikael, ...
About the subject
HUMANITIES
HUMANITIES
and Arts
and Music
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
By the university
Royal College of Music

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view