SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-105499"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-105499" > Representing Future...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00007172nam a2200613 4500
001oai:DiVA.org:liu-105499
003SwePub
008140325s2014 | |||||||||||000 ||eng|
009oai:DiVA.org:liu-144407
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-1054992 URI
024a https://doi.org/10.3384/diss.diva-1054992 DOI
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-1444072 URI
040 a (SwePub)liu
041 a engb engb swe
042 9 SwePub
072 7a vet2 swepub-contenttype
072 7a dok2 swepub-publicationtype
100a Blomkvist, Johan,d 1978-u Linköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Filosofiska fakulteten,IxS4 aut0 (Swepub:liu)johbl52
2451 0a Representing Future Situations of Service :b Prototyping in Service Design
246a Representationer av Framtida Tjänster :b Prototypande i Tjänstedesign
264 c 2014-04-15
264 1a Linköping :b Linköping University Electronic Press,c 2014
300 a 97 s.
338 a electronic2 rdacarrier
520 a This thesis describes prototyping in service design through the theoretical lens of situated cognition. The research questions are what a service prototype is, what the benefits of service prototyping are, and how prototypes aid in the process of designing services. Four papers are included. Paper one suggests that service prototyping should be considered from the perspectives of purpose, fidelity, audience, position in the process, technique, representation, validity and author. The second paper compares research about how humans use external representations to think, with reasons for using prototypes in service design and service design techniques. The third paper compares two versions of a service prototyping technique called service walkthrough; showing that walkthroughs with pauses provided both more comments in total and more detailed feedback. The fourth paper also contributes to our understanding of how prototypes aid in designing services, by connecting the surrogate situation with the future situation of service. The paper shows how the formative service evaluation technique (F-SET) uses the theory of planned behaviour to add knowledge to service prototype evaluations about the intention to use a service in the future. Taken together the research provides a deeper understanding of what prototypes are, and their roles in service prototyping. This understanding is further deepened by a discussion about service as a design material, suggesting that from a design perspective, a service consists of service concept, process and system. The service prototype acts as a surrogate for the future situation of service. The thesis describes what the benefits of using surrogates are, and shows how prototypes enhance the ability to gain knowledge about future situations. This leads to an understanding of prototyping as a way of thinking in design.
520 a Den här avhandlingen använder situerad kognition som lins för at beskriva prototypande i tjänstedesign. Genom den här beskrivningen undersöker avhandlingen vad en tjänsteprototyp är, vad fördelarna med att använda prototyper är samt hur prototypande kan användas för att designa tjänster. Fyra artiklar ingår i avhandlingen. Den första artikeln föreslår att tjänsteprototypande ska betraktas från perspektiven syfte, detaljgrad, publik, position i processen, teknik, representation, validitet och författare. Avhandlingens andra artikel jämför forskning om fördelarna med att använda externa representationer för tänkande, med anledningar för att externalisera i tjänstedesign, och tekniker för att göra externa representationer. Den tredje artikeln jämför två variationer av prototypningstekniken tjänstegenomgång, och visar att genomgångar med pauser ger mer kommentarer och mer detaljerad feedback. Den sista artikeln bidrar också till förståelsen av hur prototyper stöder design av tjänster, genom att den kopplar surrogatsituationen och den framtida tjänstesituationen. Artikeln visar hur en teknik kallad formative service evaluation technique använder theory of planned behaviour för att bidra med kunskap om att evaluera tjänster med avseende på intention att använda tjänsten i framtiden. Tillsammans bidrar forskningen till en djupare förståelse av vad prototyper är och deras roller i tjänsteprototypning. Denna förståelse fördjupas ytterligare genom en diskussion av tjänster som designmaterial och avhandlingen föreslår att arbetet att representera och designa tjänster innefattar både design av och för tjänster. Tjänsteprototyper fungerar som surrogat för den framtida tjänstesituationen. Avhandlingen beskriver föredelarna med att använda surrogat och visar hur prototyper stödjer möjligheten att skapa kunskap om framtida tjänstesituationer. Detta leder till att prototypande ses som ett sätt att tänka i design.
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Annan samhällsvetenskapx Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap0 (SwePub)509012 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Other Social Sciencesx Social Sciences Interdisciplinary0 (SwePub)509012 hsv//eng
653 a service design
653 a situated cognition
653 a prototyping
653 a representations
653 a tjänstedesign
653 a situerad kognition
653 a prototypande
653 a representationer
700a Holmlid, Stefan,c Docentu Linköpings universitet,Interaktiva och kognitiva system,Tekniska högskolan4 ths0 (Swepub:liu)steho87
700a Ramberg, Robert,c Professoru Department of Computer- and Systems Sciences (DSV), Stockholms universitet4 ths
700a Kindström, Daniel,c Associate Professoru Linköpings universitet,Industriell ekonomi,Tekniska högskolan4 ths0 (Swepub:liu)danki33
700a Lim, Youn-kyung,c Professoru Korea Advanced Institute of Science, Department of Industrial Design4 opn
710a Linköpings universitetb Interaktiva och kognitiva system4 org
856u http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-144407y Link to Dataset
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/FULLTEXT02.pdfx primaryx Raw objecty fulltext
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/COVER01.pdfy cover
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/AUDIO03.zipy audio
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/AUDIO04.zipy audio
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/MOVIE01.mp4y movie
856u http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:712357/FULLTEXT02
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1175856/DATASET01.zipy audio
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1175856/DATASET02.zipy audio
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1175856/MOVIE01.mp4y movie
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-105499
8564 8u https://doi.org/10.3384/diss.diva-105499
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-144407

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view