SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-126212"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-126212" > Måste Per Stenyxa i...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Bergdahl Bulukin, EwaNorbergs kommun (author)

Måste Per Stenyxa identifieras? : Om förhistorien i lågstadiets läroböcker

  • Article/chapterSwedish1988

Publisher, publication year, extent ...

  • Linköping :Linköping University Electronic Press,1988
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:liu-126212
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-126212URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:art swepub-publicationtype

Notes

  • Tidskriften Kronos: historia i skola och samhälle gavs ut vid Linköpings univeristet mellan åren 1988-1991.
  • Vad är det för bild som via läromedlen i skolorna förmedlas om vårt förfluma? Vilka uppfatmingar om förhistoriska människor får eleverna med sig från skolan? Vilka syften har vi med historieundervisningen egentligen? Dessa och liknande frågor är svåra att besvara entydigt. De övergripande och allmänna riktlinjerna som läroplanen ger uttryck för, ska översättas till en praktisk kunskapsnivå i läromedlen. Här råder ett välkänt glapp. Läromedlens utformning och innehåll korresponderar inte med läroplanens grundläggande målsättning. Givetvis finns det ytterst få läromedel som uttrycker uppfattningar som går stick i stäv med läroplansintentionerna, men detta är inte tillräckligt. En undvikande av vissa påståenden eller ett överhoppande av svåra och komplicerade händelseförlopp löser inte problemet. Resultatet blir istället en torftighet i texterna som !itår i bjärt kontrast till läroplanens önskade fönnedlingsinnehåll. Det är svårt att förena det objektivt sakliga och vetenskapligt korrekta innehållet i läromedlen med ett levandegörande av stoffot. I den här artikeln vill jag närmare gå in på varför det är så och samtidigt försöka visa hur läromedlen har förändrats under 1900-talet. Eftersom jag är arkeolog, kommer exemplifieringarna uteslutande att hämtas från skolböckernas avsnitt om förhistorien. Till vissa delar bygger de följande resonemangen på en tidigare utgiven rapport: STENÅLDERSLIV - en undersökning av grundskoleelevers uppfattningar om förhistorien. 1985.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Norbergs kommun (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:Kronos : historia i skola och samhälleLinköping : Linköping University Electronic Press:2, s. 47-561100-1208

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Bergdahl Bulukin ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Other Social Sci ...
and Social Sciences ...
HUMANITIES
HUMANITIES
and History and Arch ...
and History
Articles in the publication
Kronos : histori ...
By the university
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view