Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-126216" >
Berättande eller fö...
Berättande eller förklarande historia? : Didaktiska reflexioner kring ett läroboksprojekt
-
- Björnsson, Anders (author)
- Riksradion
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 1988
- 1988
- Swedish.
-
In: Kronos : historia i skola och samhälle. - Linköping : Linköping University Electronic Press. - 1100-1208. ; :2, s. 57-62
- Related links:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
show more...
-
https://urn.kb.se/re...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Hans Magnus Enzensberger, den västtyske Sverige-kännaren m. m, har en svårartad benägenhet att gå på tvärs - också mot sig själv. Han var den som, i ett uppmärksammat tal för snart tre år sedan, lanserade begreppet sekundär analfabetism. En sekundär analfabet är, enligt Enzensberger, en person - möjligen men inte säkert en majoritet inom nu levande befolkningar - som lärt sig läsa och skriva och använder sig av dessa förmågor. I förhållande till den ursprunglige eller primäre analfabeten, som kan göra varken det ena eller det andra, är denna "nya" analfabet, produkt av Upplysningens bildnings- och uppfostringsraseri, utan tvekan bättre utrustad. Men i förhållande till sin samtids vetande? Det är inte nödvändigtvis så, svarar Enzensberger. Under primär analfabetism, när de allra flesta i en kulturkrets är uteslutna från läs och skrivkonsten, sker den dominerande kunskapsöverföringen ·som muntlig tradition, dvs. via memorering (Homeros!). Memorering förutsätter aktivitet och ställningstagande; man står i ett dialektiskt eller kanske snarare dialogiskt förhållande till sitt kunskapsobjekt; man prövar, förkastar, deltar i en skapelseprocess. Den sekundära analfabetismen däremot är mottagar- mer än sändarorienterad (Voltaire?!). Någon utväljer och definierar vad som är kunskapsobjektet, det etableras från första början en under/överordningsrelation mellan den som vet och den ovetande och målet är inte att pröva och föra vidare utan att godta och internalisera. Den sekundäre analfabeten är inte längre aktör, inget subjekt, han har tvärtom blivit föremål för ett utanförstående kunskapsintresse.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
- HUMANIORA -- Historia och arkeologi -- Historia (hsv//swe)
- HUMANITIES -- History and Archaeology -- History (hsv//eng)
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- art (subject category)
Find in a library
To the university's database