SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-129431"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-129431" > Vad händer med vuxe...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00003489naa a2200313 4500
001oai:DiVA.org:liu-129431
003SwePub
008160619s2016 | |||||||||||000 ||swe|
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-1294312 URI
040 a (SwePub)liu
041 a sweb swe
042 9 SwePub
072 7a vet2 swepub-contenttype
072 7a kap2 swepub-publicationtype
100a Fejes, Andreas,d 1977-u Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap4 aut0 (Swepub:liu)andfe74
2451 0a Vad händer med vuxenutbildningens medborgerliga och demokratiska funktion i marknadiseringens tidevarv?
264 1a Stockholm :b Folkuniversitetet,c 2016
338 a electronic2 rdacarrier
520 a Det mediala landskapet målar upp skolans kris med utgångspunkt i internationella mätningar som PISA-undersökningen (Skolverket, 2013). Mot bakgrund av denna kris finns det tre förhållandevis uppenbara skäl att fästa uppmärksamhet vid politikområdet vuxnas utbildning och lärande. För det första, oavsett vad man väljer att se som huvudskälen till skolans kris och de bristande kunskaperna hos många av de elever som idag lämnar ungdomsskolan, kommer det finnas behov av ytterligare möjligheter för lärande och utbildning för dessa personer i vuxen ålder. För det andra kan vi se att det svenska systemet för vuxnas lärande inte tycks ha präglats av samma direkta krissymptom som barn- och ungdomsskolan. Enligt PIAAC (SCB, 2013), en jämförande internationell undersökning som förenklat kan beskrivas som en PISA-motsvarighet inom vuxnas lärande, har Sverige en mycket stark ställning. En tredje observation är att om skolan länge varit ett av de hetaste politikområdena, präglat av en uppsjö konfliktytor, ändringsförlag och reformer, menar vi att folkbildningen (i mycket stor utsträckning) och vuxenutbildningen (i betydande utsträckning) präglats av konsensus och avsaknad av större politiska skiljelinjer.I ljuset av detta vill vi lyfta fram utvecklingstendenser inom vuxnas lärande de senaste decennierna, som utgångpunkt för reflektioner om framtiden. En avgränsning görs till politiken för folkbildning och den kommunala vuxenutbildning en. Mer konkret bygger analysen på läsning av ett antal propositioner och offentliga utredningar inom området fr.o.m. 1990, vilka relateras till aktuell forskning. Förutom att övergripande visa på infrastrukturförändringen inom området avser vi särskilt fokusera hur marknadiseringstendenser, som pekats ut som ett karaktäristiskt drag i svensk skolutveckling de senaste decennierna, varit skönjbara inom kommunal vuxenbildning och folkbildning.
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng
653 a Vuxenutbildning
653 a Folkbildning
653 a Marknadisering
700a Nordvall, Henriku Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap4 aut0 (Swepub:liu)henno02
710a Linköpings universitetb Pedagogik och vuxnas lärande4 org
773t Folkbildningens framtidsfrågord Stockholm : Folkuniversitetetg , s. 19-31q <19-31z 9789197683791
856u https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:939405/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext:postprint
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-129431

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Fejes, Andreas, ...
Nordvall, Henrik
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
Articles in the publication
Folkbildningens ...
By the university
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view