Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-170819" >
Återkoppling i lågs...
Återkoppling i lågstadieklassrum
-
- Eriksson, Elisabeth, 1971- (author)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
- Thornberg, Robert, Professor, 1968- (thesis advisor)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
- Björklund Boistrup, Lisa, Professor, 1960- (thesis advisor)
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle, Malmö universitet
-
show more...
-
- Colnerud, Gunnel, Professor, 1947- (thesis advisor)
- Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
-
- Smith, Kari, Professor (opponent)
- Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Norge
-
show less...
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789179297695
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2020
- Swedish 135 s.
-
Series: Linköping Studies in Behavioural Science, 1654-2029 ; 222
- Related links:
-
https://doi.org/10.3...
-
show more...
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
https://liu.diva-por... (Preview)
-
http://liu.diva-port...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://doi.org/10.3...
-
show less...
Abstract
Subject headings
Close
- Återkoppling är en del av det vardagliga arbetet i klassrummet och även en del av lärares bedömningspraktik. Syftet med avhandlingen är att utforska och begreppsliggöra den återkoppling som kommuniceras från lärare till elev i det vardagliga arbetet i lågstadieklassrum. Pragmatism, symbolisk interaktionism och barndomssociologi utgör avhandlingens teoretiska perspektiv. Som metod användes konstruktivistisk grundad teori, som präglas av en iterativ process där analys och datainsamling sker i växelverkan. Data samlades in genom observationer i fyra klassrum, intervjuer med 13 lärare, fokusgrupper med 23 elever samt informella samtal. I resultaten presenteras en kategorisering av den återkoppling som lärare ger elever. I en systematisk konceptualisering av lärares rationaler för återkoppling synliggörs de överväganden som påverkar hur lärare ger återkoppling. Eleverna tolkade lärares återkoppling som förmedlande av måsten. Vidare delade lärare och elever en upptagenhet av att konstruera klarhet i återkopplingen, vilket gjordes utifrån tillförlitlighet och förståelse. Tillsammans ger delstudierna en bild av klassrumsåterkoppling som relationellt och komplext. Rättvisa beskrivs som eftersträvansvärt men svårt. Avhandlingen bidrar med beskrivningar av den återkoppling som kommuniceras i interaktionen mellan lärare och elever på lågstadiet, samt begrepp för att diskutera och förstå den.
- Assessment is part of the everyday classroom life and also part of teachers’ assessment practice. The aim of the thesis is to explore and conceptualise assessment communicated from teacher to student in the everyday classroom life in the earlier years of primary school. Pragmatism, symbolic interactionism and the new sociology of childhood served as theoretical perspectives. Constructivist grounded theory was used throughout the studies; a method characterised by an iterative process were analysis and data collection were done in parallel. Data was collected through observations in four classrooms, interviews with 13 teachers, focus groups with 23 students and informal conversations. In the findings a categorisation of teachers’ feedback to students is presented. A systematic conceptualisation of teachers’ feedback rationales highlights the considerations that affect how teachers give feedback. The students interpreted teachers’ feedback as being about musts. Also, teachers and students shared the concern of constructing clarity in the feedback, which was made based on trustworthiness and understanding. Together the studies give an image of feedback as relational and complex. Fairness is described as desirable but difficult. The thesis contributes with descriptions of the feedback that is communicated in primary school classrooms, and concepts to discuss and understand it.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Keyword
- Feedback
- Field studies
- Grounded theory
- Primary school
- Students’ perspective
- Teachers’ perspective
- Elevers perspektiv
- Fältforskning
- Grundad teori
- Lågstadiet
- Lärares perspektiv
- Återkoppling
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- dok (subject category)
Find in a library
To the university's database