SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-34118"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-34118" > Dominans och underk...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Dominans och underkastelse hos tonårspojkar : En studie av icke-verbala kommunikationsmönster

Granström, Kjell, 1942- (author)
Linköpings universitet,Tema Kommunikation,Filosofiska fakulteten
 (creator_code:org_t)
ISBN 9178709601
Linköping : Linköpings Universitet, 1992
Swedish 72 s.
Series: SIC (Linköping), 0280-5634 ; 34
  • Book (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Denna rapport bygger på data som samlats in i klassrum, i studio samt genom enkäter i anslutning till videouppspelningar av tonårsgrupper i arbete. Ett varmt tack till alla elever, lärare och skolledare som välvilligt ställt upp som försökspersoner.Vid insamlingen av data, i klassrummen och i videostudion, har Jan-Erik Levin medverkat. Ett varmt tack för ett mycket trevligt samarbete. Ett stort tack också till Per Linell och Dan Stiwne som läst manus till detta arbete och som kommit med enbart konstruktiva synpunkter.Tema Kommunikation har genom sin forskningsmiljö och inte minst genom ett ekonomiskt bidrag bidragit till att denna rapport kommit till.
  • This study shows that there is an intensive verbal and non-verbal communication among students The results also indicate that there are different signals of dominance in temporary groups compared to permanent groups. In the former, the leader usurps power, whereas in the latter he maintains power.Leadership and followership tend to show different verbal and non-verbal signals depending on the emotional state of mind in the group. This result indicates that there are no general signals of dominance among informal teen-age leaders.As leadership depends on the permanence and the emotional state of the group, there is a great risk for an uninitiated observer to designate an ordinary member as the leader. Such a judgement is based on sterotyped conceptions rather than on actual patterns of leader behaviour.In conclusion, the leadership in a teenage group is constituted by the followers as well as by the leader himself. The followers encourage and permit certain leader behaviour, thereby limiting the behaviour of the leader, but simultaneously opening opportunities for alternative behaviours.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology (hsv//eng)

Keyword

Sociologi
Barn
Ungdom
Sverige
Kommunikation
Semiotik

Publication and Content Type

vet (subject category)
bok (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Granström, Kjell ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Sociology
Parts in the series
SIC (Linköping),
By the university
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view