SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-51735"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-51735" > Children with Cochl...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Children with Cochlear Implants : Cognition and Reading Ability

Wass, Malin (author)
Linköpings universitet,Institutet för handikappvetenskap (IHV),Handikappvetenskap,Filosofiska fakulteten
Lyxell, Björn, Professor (thesis advisor)
Östergötlands Läns Landsting,Linköpings universitet,Institutet för handikappvetenskap (IHV),Handikappvetenskap,Filosofiska fakulteten,Öronkliniken US
Sahlén, Birgitta, Dr. (thesis advisor)
Department of Logopedics, Phoniatrics and Audiology, Lund University, Sweden
show more...
Larsby, Birgitta, Dr. (thesis advisor)
Linköpings universitet,Teknisk audiologi,Hälsouniversitetet
McAllister, Anita, Docent (opponent)
Östergötlands Läns Landsting,Linköpings universitet,Logopedi,Hälsouniversitetet,Öronkliniken US
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789173934879
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2009
English 75 + papers 1-4 s.
Series: Linköping Studies in Arts and Sciences, 0282-9800 ; 503
Series: Studies from the Swedish Institute for Disability Research, 1650-1128 ; 30
  • Doctoral thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • The present thesis investigated cognitive ability in children with severe to profound hearing impairment who have received cochlear implants (CIs). The auditory stimulation from a cochlear implant early in life influences most cognitive functions as a consequence of the plasticity of the brain in the young child. It is important to understand the cognitive consequences of auditory stimulation from CIs in order to provide adequate support to these children. This thesis examined three specific aspects of cognitive ability (working memory, phonological skill and lexical access), and reading ability in children with CIs, as compared to children with normal hearing in the same age. The relations between cognitive abilities and reading skills were also investigated, as well as the associations between demographic variables (e.g., age at implantation and communication mode), cognitive abilities and reading skills. The children with CI generally had lower performance levels than the normal hearing children in tasks of phonological and general working memory, phonological skills and lexical access. They had specific problems in tasks with high demands on phonological working memory, whereas their performance levels in tasks of visuospatial working memory were on par with the hearing children. A majority of the children with CI demonstrated reading skills within the normal range for hearing children, both for decoding and reading comprehension. The relations between demographic factors and cognitive skills varied somewhat between the studies. The patterns of result are discussed with reference to contemporary theories of working memory, phonological skills, and lexical access.
  • Avhandlingens övergripande syfte var att studera kognitiva förmågor hos barn med grav hörselskada eller dövhet som fått cochleaimplantat (CI). Auditiv stimulering från CI i tidig ålder påverkar de flesta kognitiva funktioner som en följd av hjärnans plasticitet hos små barn. Det är viktigt att förstå de kognitiva konsekvenserna av auditiv stimulering från CI för att kunna ge dessa barn bästa möjliga stöd. Avhandlingen undersökte tre specifika aspekter av kognitiv förmåga (arbetsminne, fonologiska förmågor och lexikal aktivering), samt läsförmåga hos barn med CI, i jämförelse med barn med normal hörsel i samma åldrar. Relationerna mellan kognitiva förmågor och läsförmåga studerades också, liksom sambanden mellan demografiska faktorer (t ex implantationsålder och kommunikationssätt) och kognitiva förmågor samt läsfärdigheter. Barnen med CI hade generellt lägre prestationsnivå än barnen med normal hörsel i uppgifter som mäter fonologiskt och generellt arbetsminne, fonologiska förmågor och lexikal aktivering. De hade specifika problem i uppgifter som i hög grad belastar fonologiskt arbetsminne, medan deras visuospatiala arbetsminneskapacitet var jämförbar med den hos barnen med normal hörsel. Majoriteten av barnen med CI hade läsfärdigheter i nivå med normalhörande barn, för både avkodning och läsförståelse. Sambanden mellan demografiska faktorer och kognitiva förmågor och läsförmåga varierade mellan studierna. Resultatmönstren diskuteras utifrån teorier om arbetsminne, fonologiska färdigheter och lexikal aktivering.

Keyword

Cochlear implants
children
working memory
phonological skills
lexical access
reading ability
Cochleaimplantat
barn
arbetsminne
fonologiska färdigheter
lexikal aktivering
läsförmåga.
MEDICINE
MEDICIN

Publication and Content Type

vet (subject category)
dok (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view