SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-72759"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-72759" > Överraskning och Re...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Överraskning och Reflektion : Lärarstudenters lärande från egen videoinspelad undervisning

Harlin, Eva-Marie (author)
Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning (VUFo),Utbildningsvetenskap
Larsson, Staffan, Professor (thesis advisor)
Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning (VUFo),Utbildningsvetenskap
Andersson, Per, Docent (thesis advisor)
Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning (VUFo),Utbildningsvetenskap
show more...
Olsson, Lars-Eric, Dr. (opponent)
pedagogiska institutionen, Borås Högskola
show less...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789173932288
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2011
Swedish 124 s.
Series: LiU-PEK-R ; 256
  • Licentiate thesis (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Studiens fokus är lärande och reflektion och hur denna kan stimuleras genom att folkhögskollärarstudenter videofilmat sin egen undervisning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen . Eva-Marie Harlins studie grundar sig i pragmatisk filosofi och i symbolisk interaktionism. Hon använder sig av John Deweys teori att människor etablerar funktionella vanor. Med det didaktiska verktyget videofilm får lärarstudenterna möjlighet att se sig själva på ett mer distanserat sätt och överraskas av olika saker i sitt eget agerande. De ser sitt ”I” agera, och i enlighet med Herbert Mead s symboliska in teraktionism förän dras d en del av jaget, ”me”, som bär på deras samlade erfarenheter.Överraskningarna handlar om bristande lyhördhet både till sig själva och i förhållande till deltagarna men lärarstudenterna uppmärksammar också att de ser en professionell lärare agera på videofilmen. Harlins tolkning av detta är att folkhögskolans tradition och talet om folkhögskoleanda och folkhögskolemässighet skapar stora krav hos lärarna. Det krävs en didaktisk skicklighet hos lärarstudenterna att ställa om till en undervisningsdesign som de oftast inte mött genom sin egen tidigare utbildningshistoria.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Keyword

Videofilm
lärarutbildning
folkhögskollärare
reflektion
pragmatism
symbolisk interaktionism

Publication and Content Type

vet (subject category)
lic (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Harlin, Eva-Mari ...
Larsson, Staffan ...
Andersson, Per, ...
Olsson, Lars-Eri ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
Parts in the series
By the university
Linköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view