SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-77644"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-77644" > Lärandet och hur de...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Lärandet och hur det synliggörs under lärarutbildningens praktikperioder : Handledning och överföring av yrkeskunnande

Hultman, Glenn, 1947- (author)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap,Pedagogiskt arbete
Wedin, Ann-Sofi, 1961- (author)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Arbete och arbetsliv,Utbildningsvetenskap
Schoultz, Jan (author)
Linköpings universitet,Institutionen för beteendevetenskap och lärande,Utbildningsvetenskap
 (creator_code:org_t)
Jönköping : Högskolan i Jönköping, 2012
2012
Swedish.
In: Didaktisk Tidskrift. - Jönköping : Högskolan i Jönköping. - 1101-7686. ; 22:2, s. 335-358
  • Journal article (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Det som fokuseras i denna artikel är handledningen under den verksamhetsförlagda delen i lärarutbildningen (VFU). Vi har ett intresse för vad som händer i samspelet mellan handledare och studerande och finner inte tydliga analyser av detta i tidigare studier. Från en omfattande internationell forskningsöversikt (Clarke, Triggs & Nielsen, 2012) kan man dra liknande slutsatser. Forskning om lärarutbildning har sammanfattats vid flera tillfällen. Många forskare påpekar dock att forskningsområdena lärarutbildning respektive lärande ofta är åtskilda (t ex. Oser & Baeriswyl, 2001; Wideen, Mayer– Smith & Moon, 1998). Ahlström & Kallos (1996) fokuserar den svenska forskningen (se även Hegender, 2010) och noterar att forskningen uppmärksammat praktikperiodens betydelse men inte analyserat vadstudenterna lär sig under skolpraktiken. De konstaterar att  undervisningsmönster och uppfattningar om yrket snarare förstärks än ifrågasätts. En studie av Timperley (2001) som ligger inom vårt intresseområde fokuserar på handledares samtal inom ramen för ett träningsprogram i lärarutbildningen. Det finns många studier redovisade men merparten fokuserar på andra aspekter än lärandet och överföringsprocesser.Vi är intresserade av hur handledarna delger sitt yrkeskunnande till sina adepter. Med andra ord kombinerar vi här lärarutbildning och lärande.

Keyword

lärarutbildning
lärare
praktikperioden
kunskapsbildning
lärlingsskap

Publication and Content Type

vet (subject category)
art (subject category)

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view