SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-78060"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-78060" > Phonological skills...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Phonological skills and working memory in children with C1 and Usher typ 1

Henricson, Cecilia, 1980- (author)
Linköpings universitet,Institutet för handikappvetenskap (IHV),Institutionen för beteendevetenskap och lärande,Filosofiska fakulteten,Forskargruppen kring dövblindhet, HEAD graduate school
Lyxell, Björn (author)
Linköpings universitet,Institutet för handikappvetenskap (IHV),Institutionen för beteendevetenskap och lärande,Filosofiska fakulteten,Forskargruppen kring dövblindhet
Möller, Claes (author)
Örebro Universitetssjukhus, audiologiskt forskningscentrum, Örebro Universitet
show more...
Lidestam, Björn (author)
Linköpings universitet,Psykologi,Filosofiska fakulteten,Forskargruppen kring dövblindhet
show less...
 (creator_code:org_t)
2012
2012
English.
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • Bakgrund: Ushers syndrom (USH) innebär hörselnedsättning/dövhet i kombination med Retinitis Pigmentosa och, i två av de tre kliniska typer som finns, ingen eller gradvis förlust av balansfunktion. Det är den vanligaste orsaken till dövblindhet och har varit i fokus i många studier med molekylära, fysiologiska och funktionella konsekvenser av de genetiska mutationerna. Det finns dock få studier med inriktning mot kognitiva aspekter. Föreliggande studie har undersökt kognition med tydlig koppling till hörsel och talspråk hos barn med Ushers syndrom typ 1 och cochleaimplantat.Metod: Sju barn i åldrarna 7.5-16 år, med bekräftad USH1-diagnos och CI, deltog i studien. Deltagarnas prestation på 10 test, riktade mot fonologiska och lexikala färdigheter samt arbetsminne, jämfördes mot tre kontrollgrupper: barn med normal hörsel, barn med hörselnedsättning och hörapparat, samt barn med icke-syndromal dövhet och cochleaimplantat.Resultat och slutsats: Liksom i tidigare studier av barn med CI når gruppen med USH1 och CI inte samma nivå avseende fonologiska och lexikala färdigheter, samt presterar signifikant lägre avseende fonologiskt arbetsminne än barn med normal hörsel. Resultaten från föreliggande studie visar dock att deltagarna med USH1 generellt har högre prestationsnivå än andra barn med CI, och presterar på en liknande nivå som barn med hörselnedsättning och hörapparat.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology (hsv//eng)

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view