SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-108429"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-108429" > Att avlasta eller a...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Att avlasta eller avlastas? : Lärare i fritidshems uppfattningar om sin arbetssituation och behovet av lärarassistenter

Karlsudd, Peter, 1958- (author)
Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),FRIP
Dahl, Marianne, 1955- (author)
Linnéuniversitetet,Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP),FRIP
 (creator_code:org_t)
2021-12-06
2022
Swedish.
In: Educare. - : Malmö universitet. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :3, s. 1-29
  • Journal article (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • The present study examines how teachers in school-age educare view their profession in terms of job tasks and work situation as well as their need for and attitude towards teaching assistants. The study was conducted in two stages. The first part consisted of an online survey answered by 61 school-age educare teachers. Based on the results of the survey, eight employment advertisements were constructed with different job descriptions. During a staff development day, 44 school-age educare teachers prioritized the various announcements based on their needs for an additional resource. The priorities were then discussed in seminar form. The results show that there is large variation in all the tasks performed within the framework of the school-age educare teachers professional practice which is reflected and discussed from a professional theoretical perspective. The profession’s area of responsibility is extensive, ranging from certified teaching duties to simple practical tasks that are often time-consuming. The work is, therefore, often experienced as stressful and fragmented. Clearly there are different directions of will in regards to the professional development and positioning. From the data, three types of school-age educare teachers were formed. Common to the three types that have been presented is that the task as a substitute in the school is not desirable.
  • I föreliggande undersökning studeras hur lärare i fritidshem ser på sin profession i termer av arbetsuppgifter och arbetssituation samt deras behov av och inställning till lärarassistenter. Undersökningen utfördes i två steg. Den första delen bestod av en webbenkät som besvarades av 61 fritidshemslärare. Utifrån resultatet av enkäten konstruerades åtta platsannonser med olikartade arbetsbeskrivningar. Vid en studiedag prioriterade 44 fritidshemslärare de olika utlysningarna utifrån sina behov av en extra resurs. Därefter diskuterades prioriteringarna i seminarieform. Resultatet visar att det är en stor variation på alla de arbetsuppgifter som utförs inom ramen för fritidshemslärares yrkesutövning vilket speglas och diskuteras ur ett professionsteoretiskt perspektiv. Professionens ansvarsområde är vidsträckt och rör sig mellan kvalificerade undervisningsuppdrag och enkla praktiska göromål, som inte sällan är tidskrävande. Arbetet upplevs därför många gånger som stressigt och splittrat. Att det finns olika viljeinriktningar när det gäller den professionella utvecklingen och positioneringen är tydligt. Ur undersökningens data formerades tre typer av fritidshemslärare där inställningen till fritidshemslärarens profession och lärarassistenter varierade. Gemensamt för de tre typer av fritidshemslärare som presenterats är att uppgiften som avlösare eller vikarie i skolan inte är önskvärd. Här kräver fritidshemslärarna möjligheten till tid för att planera sin undervisningsinsats i fritidshemmet.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Keyword

professional practice
school-age educare
teachers in school-age educare
teaching
teaching assistants
fritidshem
lärarassistenter
lärare i fritidshem
profession
undervisning
Pedagogik och Utbildningsvetenskap
Pedagogics and Educational Sciences

Publication and Content Type

ref (subject category)
art (subject category)

Find in a library

  • Educare (Search for host publication in LIBRIS)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Karlsudd, Peter, ...
Dahl, Marianne, ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
Articles in the publication
Educare
By the university
Linnaeus University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view