SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-113467"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-113467" > Vikten av ett natio...

Vikten av ett nationellt professionsspråk för teori- och praktikutveckling i svensk högre utbildning : Exemplet forskning om respons på studenters skriftliga och muntliga framställning

Malmbjer, Anna Kristina, 1958- (författare)
Södertörns högskola,Svenska,Södertörn University, Sweden
Olsson Jers, Cecilia (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för svenska språket (SV),Utbildning i förändring,EdLing,Linnéuniversitetet, Sverige
Wärnsby, Anna, Associate Professor (författare)
Malmö universitet,Institutionen för kultur, språk och medier (KSM),Malmö university, Sweden
 (creator_code:org_t)
2022-01-13
2022
Svenska.
Ingår i: Educare. - Malmö : Malmö universitet. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :3, s. 62-74
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  •  To compile empirical research published in Swedish about instructor feedback on student written and oral production in Swedish higher education, we have conducted a systematic survey of recent publications (2010-2020) in seven Swedish academic peer-reviewed journals with educational foci. The results of this survey were surprising: during the last ten years, only two studies in Swedish investigating instructor feedback on student writing were published. We found no studies on instructor feedback on student oral production. Moreover, these studies defined the concept of feedback vaguely and used it inconsistently. Not only is the fact that there are so few studies in Swedish on feedback in higher education remarkable, but the inconsistent use of the concept also makes theoretical and pedagogical development difficult. Based on these findings and, to a degree, contrary to the current policies encouraging international publication, we argue that more research publication should also be encouraged in Swedish on Swedish higher education for higher education practitioners.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Jämförande språkvetenskap och allmän lingvistik (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Language Studies and Linguistics (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

professionsspråk
publiceringsspråk
respons
skriftlig och muntlig framställning
högre utbildning
Svenska språket med didaktisk inriktning
Swedish Didactics

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Educare (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy