SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-11750"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-11750" > Kommunsammanläggnin...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Erlingsson, Gissur Ó,1974-Linköpings universitet,Centrum för kommunstrategiska studier – CKS,Filosofiska fakulteten (author)

Kommunsammanläggningarna 1952-1974 : Hur blev de politiskt möjliga?

  • Article/chapterSwedish2010

Publisher, publication year, extent ...

  • Göteborg :University of Gothenburg,2010
  • printrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-11750
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-11750URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-141632URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-73290URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish &English

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:ref swepub-contenttype
  • Subject category:art swepub-publicationtype

Notes

  • Under perioden 1952–1974 genomfördes ett antal omvälvande förändringar av densvenska kommunstrukturen. På 22 år gick Sverige från 2 498 till 278 kommuner.Hur blir sådana omfattande reformer möjliga? Vi besvarar denna fråga genom attanalysera det politiska spelet bakom reformerna. Vi undersöker (a) de huvudsakligaargumenten för kommunsammanläggningarna, (b) grad av konsensus bakom besluten,(c) om, och i sådant fall vilka alternativ till reformerna som presenterades underde debatter som föregick dem, samt slutligen (d) hur man politiskt lyckades genomdrivadessa reformer. Vi ställer två olika förklaringsmodeller mot varandra; evolutionäraförklaringar, som betraktar sammanläggningarna som rationella tillpassningartill förändrade omvärldsförhållanden, ställs mot ett socialt konfliktperspektiv somförklarar sammanläggningarna utifrån deras fördelningseffekter. Vi argumenterar föratt vår analys av de svenska kommunsammanläggningarna ger stöd åt det socialakonfliktperspektivet.
  • During 1952–1974 the Swedish municipal structure was radically reformed. In 22 years the number of municipalities was reduced from 2 498 to 278. What makes suchlarge-scale reforms possible? We answer this question by analyzing the politicsbehind the amalgamation reforms. We investigate (a) the main arguments for theamalgamations, (b) the degree of consensus behind the decisions, (c) if any alternativeswere presented in the debates leading up to the reforms, and finally (d) how itwas politically possible to push through these reforms. Two different models ofexplanation are put to the test; evolutionary accounts, which see the amalgamationsas rational adaptations to changing social and economic circumstances are contrastedwith a social conflict perspective, which explains the amalgamations in terms of theirdistributional consequences. We argue that an analysis of Sweden's municipal amalgamationreforms supports the social conflict perspective.

Subject headings and genre

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Wångmar, Erik,1968-Linnéuniversitetet,Institutionen för samhällsvetenskaper, SV,Institutionen för samhällsvetenskaper, Linnéuniversitet(Swepub:lnu)ewaadm (author)
  • Ödalen, Jörgen,1975-Uppsala universitet,Statsvetenskapliga institutionen(Swepub:uu)jorgodal (author)
  • Linköpings universitetCentrum för kommunstrategiska studier – CKS (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:Offentlig Förvaltning. Scandinavian Journal of Public AdministrationGöteborg : University of Gothenburg14:3-4, s. 3-362000-80582001-3310

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view