SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-45724"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-45724" > A social semiotic a...

  • Fredlund, TobiasUppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research,Uppsala universitet, Fysikundervisningens didaktik (författare)

A social semiotic approach to identifying critical aspects

  • Artikel/kapitelEngelska2015

Förlag, utgivningsår, omfång ...

  • Emerald Group Publishing Limited,2015
  • printrdacarrier

Nummerbeteckningar

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-45724
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-45724URI
  • https://doi.org/10.1108/IJLLS-01-2015-0005DOI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-247768URI
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hig:diva-28844URI

Kompletterande språkuppgifter

  • Språk:engelska
  • Sammanfattning på:engelska

Ingår i deldatabas

Klassifikation

  • Ämneskategori:ref swepub-contenttype
  • Ämneskategori:art swepub-publicationtype

Anmärkningar

  • The purpose of this paper is to propose a social semiotic approach to analysing objects of learning in terms of their critical aspects. Design/methodology/approach – The design for this paper focuses on how the semiotic resources – including language, equations, and diagrams – that are commonly used in physics teaching realise the critical aspects of a common physics object of learning. A social semiotic approach to the analysis of a canonical text extract from optics is presented to illustrate how critical aspects can be identified. Findings – Implications for university teaching and learning of physics stemming from this social semiotic approach are suggested.Originality/value – Hitherto under-explored similarities between the Variation Theory of Learning, which underpins learning studies, and a social semiotic approach to meaning-making are identified. These similarities are used to propose a new, potentially very powerful approach to identifying critical aspects of objects of learning. 

Ämnesord och genrebeteckningar

Biuppslag (personer, institutioner, konferenser, titlar ...)

  • Linder, CedricUppsala universitet,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research,Uppsala universitet, Fysikundervisningens didaktik(Swepub:uu)cedrlind (författare)
  • Airey, John,1963-Linnéuniversitetet,Institutionen för språk (SPR),Uppsala universitet, Fysikundervisningens didaktik,Fysikundervisningens didaktik,Physics Education Research(Swepub:uu)johai624 (författare)
  • Uppsala universitetFysikundervisningens didaktik (creator_code:org_t)

Sammanhörande titlar

  • Ingår i:International Journal for Lesson and Learning Studies: Emerald Group Publishing Limited4:3, s. 302-3162046-82532046-8261

Internetlänk

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy