Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-9683" >
Skolförberedelse i ...
-
Ackesjö, Helena,1973-Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI,FOPP
(author)
Skolförberedelse i förskoleklass. : Att vara lärare-i-relation i gränslandet.
- Article/chapterSwedish2010
Publisher, publication year, extent ...
-
2010
-
electronicrdacarrier
Numbers
-
LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:lnu-9683
-
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-9683URI
Supplementary language notes
-
Language:Swedish
-
Summary in:Swedish
Part of subdatabase
Classification
-
Subject category:ref swepub-contenttype
-
Subject category:art swepub-publicationtype
Notes
-
I föreliggande studie förstås förskoleklassen teoretiskt som ett gränsland mellan förskola och skola, ett gränsland som man kan anta existerar på grunderna av verksamheternas skilda traditioner och positioner i utbildningssystemet. I detta gränsland skapas och konstrueras en institutionell identitet genom pedagogisk praktik och lärarnas berättelser om denna praktik. Denna studie utgår från hur lärarna talar om sitt arbete i dialogseminarier. Lärarna talar om det skolförberedande arbetet i förskoleklassen utifrån två förhållningssätt, dels som en tillvaroorienterad pedagogik och dels som en framtidsorienterad. För att lösa den inbyggda konflikten mellan tillvaro- och framtidsorientering framställer lärarna sig som att vara lärare-i-relation. Att beskriva sig som lärare-i-relation tolkas som en gränsmarkering gentemot andra lärares förhållningssätt och de kunskapsfokuserade verksamheterna i förskola och grundskola.
Subject headings and genre
Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)
-
Persson, Sven
(author)
-
LinnéuniversitetetInstitutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI
(creator_code:org_t)
Related titles
-
In:Pedagogisk forskning i Sverige15:2/3, s. 142-1631401-67882001-3345
Internet link
Find in a library
To the university's database