SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-99161"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:lnu-99161" > Är skolgången för e...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Är skolgången för elever med ADHD vid ett vägskäl?

Malmqvist, Johan (author)
Jönköping University,Linnéuniversitetet,Institutionen för pedagogik och lärande (PEL),Jönköping university, Sweden,RIDE,HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Swedish.
  • Conference paper (peer-reviewed)
Abstract Subject headings
Close  
  • ADHD-klasser som är utformade specifikt för elever med diagnosen ADHD är i motsats till inkludering. Enligt en nationell enkätstudie finns sådana klasser i en del kommuner men inte i andra. Totalt sett finns få studier som visar hur skolsituationen ser ut för elever med ADHD i svensk skola. Resultaten från den tidigare nämnda enkätstudien visade på stora skillnader mellan de ingående kommunerna (svarsfrekvens 76%). I den efterföljande fördjupade studien ingick tio parvis matchade kommuner, fem med ADHD-klasser och fem utan. Utbildningsledare på policy- respektive praktik-nivå intervjuades, eftersom de tidigare enkätresultaten hade visat att dessa båda typer av utbildningsledare var de som hade initierat tillkomsten av ADHD-klasser. I sådana klasser används en specifik metodik och pedagogik, enligt enkätsvaren.Syftet (förkortat) var att studera och beskriva utbildningsledarnas tankesätt (mindsets) relaterat till utformningen av skolgången för elever med ADHD.Analysen gjordes utifrån två dimensioner, 1, undervisning och 2, hanterande av beteende. Den visade att många av intervjupersonerna hade tankesätt i linje med neuropsykiatrins forskningsresultat och riktlinjer. Ett sådant tankesätt utmärks av användning av: mediciner, terapi och behaviorism. Många intervjupersoner beskrev en upplevd påverkan från ”neuropsykiatrin” som kunde vara direkt (t. ex. från BUP eller ADHD- centra) eller indirekt (t. ex. från föräldrar vars barn är patienter hos BUP). Analysen visade också på förekomst av tankesätt som betonade ett integreringstänkande respektive ett inkluderingstänkande. I de kommunprofiler som urskildes så visade dessa att kommunernas företrädare i några fall hade distinkt olika sätt till att förhålla sig till skolgången för elever med ADHD. De långsiktiga konsekvenserna för elever med ADHD diskuteras utifrån: innehållet i neuropsykiatriskt utformad skolgång, olika slags alternativ till en sådan skolgång samt till avsaknaden av utvärderingar av ADHD-klasser. Länk till artikeln: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13632752.2018.1462974

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Keyword

Education
Pedagogik

Publication and Content Type

ref (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Malmqvist, Johan
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogy
By the university
Linnaeus University
Jönköping University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view