SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-11249"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-11249" > Hållbar utveckling ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Nordén, BirgittaMalmö högskola,Institutionen för natur, miljö, samhälle (NMS) (author)

Hållbar utveckling i det globala rummet : förutsättningar för skolungdomars kunskapsbildning i lokal undervisning

  • Article/chapterSwedish2015

Publisher, publication year, extent ...

  • 2015
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:mau-11249
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-11249URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:kon swepub-publicationtype

Notes

  • Det globala klassrummets förutsättningar för skolungdomars kunskapsbildning lokalt om förebyggande strategier för hållbar utveckling undersöktes utifrån Young Masters Programme (YMP). Sedan 1999 har YMPs nätbaserade gratiskurser ägt rum i drygt 110 länder. Olika sätt som skolungdomar upplevde sin lärprocess inom området för hållbar utveckling i det utvidgade klassrummet analyserades och beskrevs genom ett fenomenografiskt perspektiv på lärande. Data samlades in över nätet genom öppna frågor angående hur ungdomarna angrep ämnesområdet under lärprocessen. Bland 712 enkätsvar från flera olika länder i världen gjordes ett slumpvist urval kopplat till ett strategiskt urvalssteg, varvid trettio av dessa svar ingick i analysen, och mönster söktes på en övergripande nivå. Resultatet visade: (1) Skolungdomarna lär utifrån det nära sammanhanget, då de befinner sig i det lokala rummet och söker sig ut i det globala klassrummet; (2) Kunskap genom vetenskapen genom kursen ökar skolungdomarnas medvetenhet om miljö-, sociala och ekonomiska aspekter. De upplever att de börjar bli medvetna om den värld de lever i; (3) Kunskap genom möten människor emellan från olika kulturer, medvetenhet om andra länder utifrån ungdomarna i dessa länder bidrar till en annorlunda förståelse för varandra och för de kulturer som de kommer från. Tankeutbyte uppstår ungdomarna emellan. Skolungdomarna lever i två kunskapsvärldar, vilka inte är isolerade från varandra. Deras lärandekontext består av en värld i skolan som möter en värld utanför skolan med den ”verklighetsbaserade” kunskapen. För den enskilde är det en drivkraft att som person inte stå ensam med sina tankar, när det gäller hållbarhetsfrågor i samtiden och vilka kan accentueras i framtiden. Förutsatt behovet av lärande för hållbar utveckling, stärks ungdomarnas globala kunskapsbildningar utifrån att det kontinuerligt ges tillfällen till kommunikation, diskussion och interaktion. Forskningen är ett bidrag till utveckling av speciellt mål 4 i Sustainable Development Goals (SDGs) från FN-dokumentet "Transforming Our World: The 2030 Agenda For Sustainable Development".

Subject headings and genre

  • Hållbar utveckling i lokal undervisning.
  • globala rummet
  • Young Masters Programme
  • YMP
  • fenomenografi
  • Sustainable Development Goals
  • SDG
  • Transforming Our World: The 2030 Agenda For Sustainable Development
  • globala klassrummet
  • lärprocess
  • verklighetsbaserad kunskap
  • vetenskapsbaserad kunskap
  • skolungdomar

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Malmö högskolaInstitutionen för natur, miljö, samhälle (NMS) (creator_code:org_t)

Related titles

  • In:Dialogkonferens 2015 Pedagogisk forskning i Skåne, s. 27-28

Internet link

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Nordén, Birgitta
Articles in the publication
By the university
Malmö University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view