SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-13604"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-13604" > Vägen till samverka...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist
  • Alm, Anna-Karin (author)

Vägen till samverkanssäkrad utbildning

  • BookSwedish2016

Publisher, publication year, extent ...

  • Linköpings universitet,2016
  • 152 s.
  • electronicrdacarrier

Numbers

  • LIBRIS-ID:oai:DiVA.org:mau-13604
  • ISBN:9789171046734
  • ISBN:9789171046758
  • https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-13604URI

Supplementary language notes

  • Language:Swedish
  • Summary in:Swedish

Part of subdatabase

Classification

  • Subject category:vet swepub-contenttype
  • Subject category:rap swepub-publicationtype

Notes

  • Kunskapsutbyte och samverkan mellan lärosäten och andra aktörer i samhället är viktigt för att vi ska kunna möta morgondagens utmaningar. Man måste arbeta över sektorsgränser, inte bara inom forskning utan också inom utbildning. “Vägen till samverkanssäkrad utbildning: metoder och strategier” handlar om hur samverkan kan integreras i högre utbildning. Slutsatserna baseras på de erfarenheter som gjorts i projektet Samverkanssäkrade utbildningsprogram som letts av lärosätena i Linköping, Malmö och Umeå. Publikationens andra del, “Möjligheter och utmaningar”, berättar ett antal historier ur samverkansvardagen. // Att med andra samhällsaktörer samverka kring utformningen av utbildningsprogram och i undervisningen bidrar till kvalitetsutveckling och säkerställer att utbildningen är till nytta för samhället. Samverkan förbereder också studenterna för ett livslångt lärande och underlättar övergången mellan utbildning och arbetsliv. För att man långsiktigt ska kunna integrera samverkan i utbildningsprogram krävs insatser på flera nivåer. Till exempel måste lärosätesledningar ta tydlig ställning i samverkansfrågan i sina styrdokument, och samverkansaspekten måste vara en självklar del av lärosätets kvalitetssäkringssystem. Det krävs också att ledningen för fakulteter och institutioner utformar system för dokumentation, styrning och uppföljning av samverkan. Vidare bör samverkan ingå i de pedagogiska modeller som lärare använder för att leda studenternas kunskapsutveckling, och lärosätena bör också uppmärksamma och belöna framgångsrikt samverkansarbete. Slutligen bör politiker och departement utforma ett fördelningssystem där framgångsrika samverkansinsatser inom utbildningen leder till en förstärkning av resursbasen på lärosätena.

Subject headings and genre

  • samverkan
  • högre utbildning
  • offentlig sektor
  • näringsliv
  • idéburen sektor
  • utbildningsprogram
  • utbildningskvalitet

Added entries (persons, corporate bodies, meetings, titles ...)

  • Esbjörnsson, Mattias (author)
  • Jacobsson, AndreasMalmö högskola,Fakulteten för teknik och samhälle (TS)(Swepub:mau)ctanja (author)
  • Ramsten, Anna-Carin (author)
  • Rehme, Jakob (author)
  • Reinhold, Mats (author)
  • Sjögren, Karin (author)
  • Sörensson, Victoria (author)
  • Topgaard, Richard (author)
  • Ahlgren Moritz, Charlotte (author)
  • Christersson, Cecilia (author)
  • Marell, Agneta (author)
  • Värbrand, Peter (author)
  • Malmö högskolaFakulteten för teknik och samhälle (TS) (creator_code:org_t)

Internet link

Find in a library

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view