Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-13652" >
Almedalen 2015: Sto...
Almedalen 2015: Stora skillnader – samma möjligheter? Kan skolan ge alla elever en chans?
-
- Jobér, Anna, 1975- (author)
- Malmö högskola,Institutionen för natur, miljö, samhälle (NMS)
-
(creator_code:org_t)
- 2015
- Swedish.
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Subject headings
Close
- För tio år sedan var svensk skola, trots de problem som diskuterades då, en av de mest likvärdiga i världen. Resultaten i internationella skoljämförelser var mycket goda och skillnaderna mellan elevers och skolors resultat var mindre än i nästan alla andra länder. Det är inte bara resultatskillnaderna som nu ökat utan skolor med elever från en högre social klass rapporterar också att de har bättre resurser och lättare att rekrytera behöriga lärare. Ett alltmer segregerat skolsystem växer fram i dagens Sverige. Vad kan lärare göra för att motverka ökade skillnader och hur kan en undervisning som stöttar alla elever se ut? Hur kan kommunikation skapas mellan elever med olika kulturellt kapital? Studier visar att lärarna inte använder ordet klass när de pratar om eller med eleverna samtidigt som de uppenbart har olika förväntningar på elever med olika bakgrund. Lärande och framgång måste ses som något som kan tränas upp och inte som en inneboende egenskap hos eleven.
Subject headings
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Keyword
- social klass
- skola
- likvärdighet
Publication and Content Type
- pop (subject category)
- ovr (subject category)
To the university's database