Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3270" >
Skolaga, disciplin ...
Skolaga, disciplin och historiens ironi : Vad hände med den progressiva visionen?
-
- Qvarsebo, Jonas (author)
- Malmö högskola,Barn-unga-samhälle (BUS)
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm: Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet, 2007
- 2007
- Swedish.
-
In: Locus. - : Stockholm: Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet. - 1100-3197. ; :1-2
- Related links:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Subject headings
Close
- Hur man skulle fostra barnen till goda samhällsmedborgare utan att använda aga, var en central skolfråga under efterkrigstiden. Debatten började när 1946 års skolkommission i sitt principbetänkande hävdade att skolan halkat efter samhällsutvecklingen. Man menade att äldre auktoritära sätt att fostra barnen måste ge vika för en modern och progressiv fostran med demokrati som mål och medel. Författaren Jonas Qvarsebo visar att det äldre tänkandet kring disciplin satt djupare än många hade trott.
Keyword
- Barndom
- Makt
- Skola
- Sverige
- Utbildningsvetenskap
Publication and Content Type
- vet (subject category)
- art (subject category)
Find in a library
-
Locus
(Search for host publication in LIBRIS)
To the university's database