SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3270"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-3270" > Skolaga, disciplin ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Skolaga, disciplin och historiens ironi : Vad hände med den progressiva visionen?

Qvarsebo, Jonas (author)
Malmö högskola,Barn-unga-samhälle (BUS)
 (creator_code:org_t)
Stockholm: Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet, 2007
2007
Swedish.
In: Locus. - : Stockholm: Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet. - 1100-3197. ; :1-2
  • Journal article (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Hur man skulle fostra barnen till goda samhällsmedborgare utan att använda aga, var en central skolfråga under efterkrigstiden. Debatten började när 1946 års skolkommission i sitt principbetänkande hävdade att skolan halkat efter samhällsutvecklingen. Man menade att äldre auktoritära sätt att fostra barnen måste ge vika för en modern och progressiv fostran med demokrati som mål och medel. Författaren Jonas Qvarsebo visar att det äldre tänkandet kring disciplin satt djupare än många hade trott.

Keyword

Barndom
Makt
Skola
Sverige
Utbildningsvetenskap

Publication and Content Type

vet (subject category)
art (subject category)

Find in a library

  • Locus (Search for host publication in LIBRIS)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Qvarsebo, Jonas
Articles in the publication
Locus
By the university
Malmö University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view