SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Extended search

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-46107"
 

Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mau-46107" > Mot gemensamt mål ...

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Mot gemensamt mål för ökad kvalitet : Socionomutbildning och bibliotek i samverkan

Magnusson, Jenny (author)
Malmö universitet,Malmö universitetsbibliotek
Rasmussen, Helen (author)
Malmö universitet,Malmö universitetsbibliotek
Engström Henriksson, Marie, 1958- (author)
Malmö universitet,Institutionen för socialt arbete (SA)
 (creator_code:org_t)
2021
2021
Swedish.
In: ABSTRACTS LÄRARLÄRDOM 2021.
  • Conference paper (other academic/artistic)
Abstract Subject headings
Close  
  • Jag skulle även behöva diskutera med er kring tankar inför en kurs som vi gör ompå termin 4, Socionomutbildningen. Det handlar om ett fördjupningsarbete där vi vill att det skall ingå mer systematisk träning i litteratursökning. Kan vi boka ett litet möte?Detta mail var starten på ett förnyat och välfungerande samarbete mellan universitetsbiblioteket och socionomutbildningen på Malmö universitet.En utgångspunkt var att lärarna såg att studenterna hade svårigheter med avsnittet tidigare forskning i sina uppsatser. Hur skulle lärarna och bibliotekarierna samverka för att utveckla studenternas förmåga att söka, värdera och använda vetenskapliga texter och därmed stärka forskningsanknytningen och kvalitéten i studenternas uppsatser?För att ge studenterna möjlighet att, i progression, utveckla dessa förmågor omarbetades kursplanenfördetförstasjälvständigaarbetetpåtermin4. Lärandemålochlärandeaktiviteter kring litteratursökning förstärktes. Studenterna genomför nu en litteraturstudie där aktuellt kunskapsläge med relevans för valt problemområde ska beskrivas. Metoden för att fånga in relevant forskning är systematisk litteratursökning. Litteratursökning som metod har därmed getts större utrymme i kursen.Bibliotekets medverkan och stöd har integrerats tydligare i utbildningen. Detta genom ett upplägg med en skräddarsydd digital läranderesurs som fokuserar på att vägleda studenterna genom en strukturerad sökprocess samt uppföljande träffar där studenterna får vägledning i sin litteratursökning. Den digitala läranderesursen introduceras grundligt vid kursstart som ett verktyg för att uppnå kursens lärandemål.Har förändringsarbetet och samverkan med biblioteket lett till ökad kvalitet istudenternas uppsatser? Ett resultat är att studenterna blivit bättre på systematisk litteratursökning och dokumentation av densamma. Det nuvarande upplägget har också bidragit till att studenterna har blivit säkrare på något som tidigare varit svårt, att skilja på vad som är tidigare forskning respektive teori.Medverkande bibliotekarier och kursansvarig kommer att dela med sig av erfarenheter och faktorer som bidragit till ett lyckat samarbete med studenternas lärande i fokus.

Subject headings

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Keyword

teaching and learning in higher education
information literacy
academic literacy
collaboration
Bachelor's Programme in Social Work
academic writing
University Library
högskolepedagogik
informationskompetens
akademisk litteracitet
samarbete
socionomutbildning
fördjupningsarbete
uppsatsskrivande
informationssökning
universitetsbibliotek

Publication and Content Type

vet (subject category)
kon (subject category)

To the university's database

  • 1 of 1
  • Previous record
  • Next record
  •    To hitlist

Find more in SwePub

By the author/editor
Magnusson, Jenny
Rasmussen, Helen
Engström Henriks ...
About the subject
SOCIAL SCIENCES
SOCIAL SCIENCES
and Educational Scie ...
and Pedagogical Work
Articles in the publication
By the university
Malmö University

Search outside SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Close

Copy and save the link in order to return to this view