SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-11095"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-11095" > Rethinking Emancipa...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00002413naa a2200373 4500
001oai:DiVA.org:mdh-11095
003SwePub
008101116s2011 | |||||||||||000 ||eng|
009oai:DiVA.org:sh-27137
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-110952 URI
024a https://doi.org/10.1007/s11217-011-9227-x2 DOI
024a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-271372 URI
040 a (SwePub)mdhd (SwePub)sh
041 a engb eng
042 9 SwePub
072 7a ref2 swepub-contenttype
072 7a art2 swepub-publicationtype
100a Säfström, Carl Anders,d 1960-u Mälardalens högskola,Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,SIDES,Mälardalen University4 aut0 (Swepub:sh)shcssm13
2451 0a Rethinking Emancipation Rethinking Education
264 c 2011-02-08
264 1b Springer Science and Business Media LLC,c 2011
338 a print2 rdacarrier
520 a In this paper I discuss the possibility of the idea of emancipation within an educational philosophy that does not accept schooling as its first premise. The first part of the paper will take Sweden as an example of an educational state defined through educational policies such as life long learning, accountability and evidence-based research, and argue that these words are only meaningful within the myth of schooling and not in a language of education/emancipation. The second part of the paper discusses different but related conceptions of emancipation by exploring its ambiguous nature. In the third part of the paper I specify the role and place of emancipation within a philosophy of education that seeks to articulate its social value.
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng
653 a Education
653 a Pedagogik
653 a didaktik
653 a Didactics
710a Mälardalens högskolab Akademin för utbildning, kultur och kommunikation4 org
773t Studies in Philosophy and Educationd : Springer Science and Business Media LLCg 30:2, s. 199-209q 30:2<199-209x 0039-3746x 1573-191X
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-11095
8564 8u https://doi.org/10.1007/s11217-011-9227-x
8564 8u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-27137

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Säfström, Carl A ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Studies in Philo ...
Av lärosätet
Mälardalens universitet
Södertörns högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy