Search: onr:"swepub:oai:DiVA.org:mdh-60537" > Förskolans utbildni...
Fältnamn | Indikatorer | Metadata |
---|---|---|
000 | 03096naa a2200373 4500 | |
001 | oai:DiVA.org:mdh-60537 | |
003 | SwePub | |
008 | 221101s2022 | |||||||||||000 ||swe| | |
024 | 7 | a https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-605372 URI |
024 | 7 | a https://doi.org/10.15626/pfs27.03.062 DOI |
040 | a (SwePub)mdh | |
041 | a sweb swe | |
042 | 9 SwePub | |
072 | 7 | a ref2 swepub-contenttype |
072 | 7 | a art2 swepub-publicationtype |
100 | 1 | a Ärlemalm-Hagser, Eva,d 1958-u Mälardalens universitet,Utbildningsvetenskap och Matematik,BUSS:Barndom i Antropocen - Utbildning och hållbarhet4 aut0 (Swepub:mdh)ear01 |
245 | 1 0 | a Förskolans utbildning i Antropocen |
264 | c 2022-11-01 | |
264 | 1 | b Linnaeus University,c 2022 |
338 | a electronic2 rdacarrier | |
520 | a Förskolebarnet har historiskt setts som utvecklings- och framtidsprojekt i strävan för ett bättre samhälle. I den senaste Läroplan för förskolan (Skolverket, 2018) har det politiska begreppet hållbar utveckling (HU) lagts till både i förskolans värdegrund och i förtydligande målskrivningar. I denna artikel presenteras en narrativ studie om förskolans utbildning med fokus på förskolans roll och förskolebarns lärande i antropocen. Studien har en kritisk teoretisk bas där empirin utgörs av förskollärares berättelser om sitt arbete med utbildning för hållbarhet i förskolan. Kritisk forskning om utbildning för hållbarhet har gett stöd i analysen av förskollärarnas narrativa berättelser. Specifikt har frågor om vilka kunskaper som ses som avgörande kunskapsinnehåll för förskolebarn och vilken roll förskolan har i den tid som definieras som antropocen studerats. Resultatet visar att antropocen som begrepp inte används i förskollärarnas beskrivningar av utbildningen. Dock, framträder i deras berättelser en utbildning där arbetet för en hållbar jord ses som ett grundläggande innehåll och där barns lärande innebär att lära om hållbar resurshantering, källsortering och att lära i och om naturen. Slutligen ger en svag styrning och ledarskap sig tillkänna där hållbar utveckling som begrepp inte ger stöd för tolkningar och förståelser om att arbeta i en utmanande tid i relationen människa och natur | |
650 | 7 | a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogik0 (SwePub)503012 hsv//swe |
650 | 7 | a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogy0 (SwePub)503012 hsv//eng |
653 | a antropocen | |
653 | a barndom | |
653 | a förskola | |
653 | a narrativ metod | |
653 | a kritisk teori | |
710 | 2 | a Mälardalens universitetb Utbildningsvetenskap och Matematik4 org |
773 | 0 | t Pedagogisk forskning i Sveriged : Linnaeus Universityg 27:3, s. 96-117q 27:3<96-117x 1401-6788x 2001-3345 |
856 | 4 | u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06y Fulltext |
856 | 4 | u https://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1707842/FULLTEXT01.pdfx primaryx Raw objecty fulltext:print |
856 | 4 8 | u https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mdh:diva-60537 |
856 | 4 8 | u https://doi.org/10.15626/pfs27.03.06 |
Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.
Copy and save the link in order to return to this view