Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-51557" >
En expertgrupps syn...
En expertgrupps syn på livslångt lärande inom högre utbildning : Förändringsbehov och vidareutveckling
-
- Mozelius, Peter, Docent, 1959- (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-),HEEL: Higher Education and E-Learning
-
- Cleveland-Innes, Martha (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap,Athabasca Univeristy, Canada,HEEL
-
- Håkansson Lindqvist, Marcia (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap,HEEL: Higher Education and E-Learning
-
visa fler...
-
- Jaldemark, Jimmy, Professor, 1970- (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap,HEEL: Higher Education and E-Learning
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Sundsvall : Mid Sweden University, 2024
- Svenska 8 s.
-
Serie: Rapport / CER - Centrum för forskning om ekonomiska relationer ; 2024:1
- Relaterad länk:
-
https://www.miun.se/...
-
visa fler...
-
https://miun.diva-po... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det finns ett behov av kontinuerlig kompetensförstärkning och här spelar högre utbildning en viktig roll. Medan de traditionella universitetsutbildningarna ofta är utformade för studenter i tjugoårsåldern, kräver dagens kunskapssamhälle ett livslångt lärande för ett vidare åldersspann. Utifrån denna utgångspunkt genomförde Peter Mozelius, Marcia Håkansson Lindqvist och Jimmy Jaldemark vid CER, tillsammans med Martha Cleveland-Innes vid Athabasca University i Kanada, en studie där resultat från enkäter och intervjuer med en internationell expertgrupp indikerar en rad olika förändringsbehov. I denna kortrapport presenteras de aspekter som framkom i form av en konceptuell modell. Forskningsresultaten har tidigare presenterats vid två internationella konferenser: “Digging deeper with Delphi: The four step Alberta approach” (Mozelius, Cleveland-Innes, Håkansson Lindqvist och Jaldemark 2023a) och “The transition of higher education for continuous lifelong learning: Expert views on the need for a new infrastructure” (Mozelius, Cleveland-Innes, Håkansson Lindqvist och Jaldemark 2023b) samt i tidskriftsartikeln ”Critical aspects of a higher education reform for continuous lifelong learning opportunities in a digital era” (Mozelius, Cleveland-Innes, Håkansson Lindqvist och Jaldemark 2024).
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- digitalisering
- expertgrupp
- högre utbildning
- kompetensutveckling
- livslångt lärande
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)