Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:miun-756" >
Ett deltagande för ...
Ett deltagande för alla? : En kritisk diskussion
-
- Jaldemark, Jimmy, 1970- (författare)
- Mittuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Lund : Studentlitteratur, 2005
- 2005
- Svenska.
-
Ingår i: Att förstå lärgemenskaper och mötesplatser på nätet. - Lund : Studentlitteratur. - 9144043708 ; , s. 149-172
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Detta kapitel utgår från den skenbara polarisering som finns mellan de som anser att ett deltagande i en utbildning via nätet ger stora möjligheter till utbildning och de som ser stora begränsningar i den allt större andelen nätbaserad utbildning som numera finns till förfogande. Syftet med föreliggande kapitel är att föra en kritisk diskussion om denna polarisering och om skilda förutsättningar medger olika möjligheter och begränsningar för deltagandet i nätbaserad utbildning. Ett deltagande via nätet äger rum i gemenskaper tillsammans med andra deltagare, och deras normer och värderingar formar deltagandet i gemenskapen. Deltagande blir även möjligt och begränsat av andra historiska och sociala förutsättningar såsom deltagarens erfarenhet, kunskap, livssituation, etniska tillhörighet, kön, och socialgrupp. Ett deltagande via nätet blir då en del av deltagarens identitetsutveckling och en formning av deltagarens sätt att tänka. De nämnda förutsättningarna sätter fokus på deltagarens användning av tekniken i ett socialt sammanhang. Användningen av teknik kan i sig själv därför inte sägas vara neutral och fri från värderingar i den meningen att förutsättningarna är lika för alla deltagare i en nätbaserad utbildning. Kapitlet mynnar ut i en diskussion där deltagandet blir diskuterat i termer av makt. En makt som i kapitlet ej beskrivs som ensidigt negativt laddad. Makt är en relation mellan deltagaren och den värld som denne befinner sig i. En relation där deltagaren liksom utbildningsanordnaren båda är delaktiga och kan påverka förutsättningarna för deltagandet i den nätbaserade lärgemenskapen.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Deltagande
- IT
- lärande
- makt
- nätbaserad lärgemenskap
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas